dimarts, 19 de febrer del 2019

Glòria Vila al Música de Tothom: "Canto per entendre les meves emocions"

Glòria Vila (21 anys) és una cantautora i multi-instrumentista gironina. Posseeix formació clàssica de piano i violí i en els darrers temps ha descobert l'art i el gust de composar les seves pròpies cançons, en un registre personal que oscil·la entre el pop i el folk d’inspiració urbana. Amb aquest espectacle té l'objectiu d'explicar certs aspectes del seu procés creatiu i tot el que s'amaga darrere les seves cançons -com sorgeixen les melodies, què les inspira, la formació de la lletra-, tot presentant els seus temes amb piano, guitarra, violí i clar, també la seva veu delicada i commovedora. 



Cartell del concert 

Glòria Vila de prop



AMPLIADES 

És la secció dels musictecaris (bibliotecaris especialitzats en música) que us ofereix l’entrevista amb Glòria Vila  i la selecció de fons de la biblioteca Ernest Lluch. (Text i selecció: Lídia Noguerol) 

Vas començar tocant el violí i cantant? Com i quan es van afegir els altres instruments que toques: el piano, la guitarra i l’ukelele? 

Als 6 anys vaig començar a tocar el violí i als 7, el piano. Tota la meva vida havia fet cant coral, però no m’atrevia a cantar sola perquè sempre havia estat - i soc, encara - molt introvertida. Als 18 vaig començar a compondre i per força vaig haver de començar a treure la veu, per ensenyar als meus familiars i amics les cançons que havia compost. Vaig començar acompanyant-me amb el piano. Més tard, ho vaig fer amb l’ukelele i després amb la guitarra. 


                                                              Violí i guitarra 

Què t’ha fet decidir a compondre les teves pròpies cançons? Has fet molts concerts? 

Va sorgir de forma molt natural. Als 18 vaig començar a experimentar sensacions que no entenia, que no havia sentit mai i que no sabia com portar. Havia estat en contacte amb la música des de molt petita i la meva forma de gestionar aquelles emocions va ser expressant-les de forma creativa, en aquest cas, amb l’art que coneixia, que és la música. Tenia la necessitat d'explicar què em passava amb les cançons per tal de desfogar-me.

He cantat diverses vegades en públic, però només dos o tres temes seguits. Mai he fet cap actuació que es pogués considerar un concert meu. Aquest és el primer.


                                                                             Amb l'ukelele 

Escoltes música molt variada: Sílvia Pérez Cruz, Soko, Rihanna, Amy Winhouse...Em podries quins són els teus artistes de pop i de música clàssica preferits? 

Van variant. Entenc que amb “pop” incloem tota la Música moderna o que no és clàssica. Llavors, en aquest grup hi posaria Sílvia Pérez Cruz, Amy Whinehouse, Adrià Puntí, Freddie Mercury i Eva Cassidy

Pel que fa a la música clàssica, si per "clàssica" considerem la música del segle IX al XIX, ara mateix estic escoltant molta Música del Renaixement. M’agrada perquè m’abstreu de forma molt profunda de la realitat. Em fascina l’obra de Adrian Willaert (1490 - 1562),  Palestrina (1525 - 1594) i Giovanni Gabrieli (1557 - 1612).



                                                      Clàssica amb el violí


Quan cantes quines són les teves veus de referència? 

La veritat és que mai he considerat que tingui cap veu de referència. Sempre he cantat com m’ha sortit de dins, però suposo que inconscientment sí que hi ha veus que m’han marcat. De petita escoltava molt La Oreja de Van Gogh i a vegades m’han dit que la meva veu s’assembla a la de la seva primera vocalista, l’Amaia Montero

Tot i això, soc més de quedar-me amb la forma que té de viure una emoció concreta una persona i quins són els elements que fan que la transmeti d’aquella manera. Em fixo més en això que no pas en com canta una persona en concret.


                                            En directe al Centre Cívic Pla de Palau



Creus que la gent de la teva edat és més d’escoltar cançons que discos sencers?
 Compres música en suport físic o digital? 

Depèn molt de la persona. Conec gent de tot. En general, s’escolten els discos sencers dels seus dos o tres artistes preferits, però no tenen el costum de valorar l’obra d’ un artista en el seu conjunt. Per a escoltar música, faig servir plataformes d’streaming. Compro pocs discos; només aquells que són molt especials per mi. 



                                          29 d'agost - Glòria Vila Aymerich 



Vas participar a la Nit de Poetes dedicada a Palau i Fabre i vas compondre la música i tocar el violí a la lectura dramatitzada de “Les bruixes de Llers”. Com et vas involucrar en aquest projecte? També fas d’actriu? 

Porto des del 2014 formant part del Grup de Teatre Increixendo, però bàsicament he participat en els seus muntatges posant efectes de so a les obres amb el violí, no com a actriu. Tot i això, la música i el teatre tenen molts trets en comú i estar en contacte amb el teatre m’ha ajudat en la meva faceta musical.


                                                                            Cantautora

Per acabar, ens podries recomanar un disc o un llibre? 

“En la imaginación” de Sílvia Pérez Cruz i “Mirall Trencat” de Mercè Rodoreda


Per escoltar 

Per llegir 


                                                RECOMANEM 


Llibres

“Ellas cantan, Ellas hablan” Toni Castarnado (Sílex Ediciones, 2019). Aquest llibre publicat el febrer d’enguany inclou més de 100 entrevistes a dones del món de la música. Entre les págines del llibre podem trobar Patti Smith, Andrea Motis, Martirio i Courtney Barnett entre d’altres. En motiu del llançament del llibre i el Dia de la Dona, les biblioteques de Barcelona oferiran un cicle de xerrades i actuacions musicals protagonitzades per dones. 


                                                               Portada 


A les biblioteques de Girona podeu trobar del mateix autor: 




                                                                              Portada 



Portada



Aquest llibre és un recorregut històric i cronològic, des dels anys vint del segle passat fins l’actualitat, de les artistes més influents de la música rock. 

Portada



“Mi vida”. Alma Mahler-Welfer. Tusquets. Barcelona, 1986. 

Alma Marie Schindler, de casada Alma Mahler (1879 - 1864), va ser una dotada pianista, compositora i pintora Malgrat haver-se conservat molt poc de la seva obra musical, aquesta encara és executada en l'actualitat. Va tenir diversos fills i marits, com Gustav Mahler, Walter Gropius i Franz Werfel. 

Portada de l'edició de 1997

Altres llibres sobre ella: 

“Recuerdos de Gustav Mahler. Con una selección de cartas”. Acantilado. Barcelona 2006. 

Alma Mahler. Musa de Genios. De Viena a Hollywood. Edhasa. Barcelona, 1987. 


                                                                                Portada



WEBS I LLISTES DE REPRODUCCIÓ 


Aquest lloc web vol donar a conéixer dones músiques, reflexionar sobre la situació i la representació de les dones en la música i fer-les visibles. 

logo




LLista de reproducció de música clàssica composta per dones. Inclou les composicions de la poetessa bizantina Kassia fins autores contemporànies com Misato Mochisuki, Helena Tulve i Lera Auerbach. 

DISCOS 
(Bib. Ernest Lluch) 
Recomanem la violinista Isabelle Faust

Isabelle Faust 

Topogràfic: 1 MAR

1 SCH

1 DVO

BONUS TRACK 



És una directora d'orquestra i contralt francesa (Suresnes, 1965) que destaca en la música de cambra i el barroc i es distingeix per tenir una veu cavernosa i potent. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...