dissabte, 26 d’abril del 2025

Selecció de novetats discogràfiques, abril 2025

 

                                                          



Resum de les darreres novetats discogràfiques en CD seleccionades per la Unitat de Gestió de la Col.lecció de la Gerència de Serveis de Biblioteques de la Diputació de Barcelona. Una proposta bimensual de música de qualitat que abasta diferents estils i pretén ser un punt de partida per descobrir artistes i tendències allunyades dels circuits més comercials. Un servei que es manté actiu sense interrupcions des del 1988 i que ha anat conformant l'estructura bàsica dels fons musicals de les biblioteques públiques de la Xarxa de Biblioteques Municipals.

 

 

 

Músiques del món

 

Iniciem l’itinerari musical amb un àlbum inspirat en els exilis dels pobles de la Mediterrània amb Rusan Filiztek, com guia artístic i virtuós del saz, a Exils. Al Andaluz Project recupera les tradicions musicals de les cultures jueves-sefardites, cristianes i àrabs de l’Espanya musulmana a The Songs of Iman Kandoussi: Traditional Arabic Andalusian. Sweet release és el segon treball del percussionista italià Mauro Durante i el guitarrista anglès Justin Adams un treball impecable de fusió entre la música italiana i el rock que agradarà tant als amants de les músiques tradicionals com als melòmans més rockers. Seguim a Europa, aquest cop amb dos mestres de la mandolina: Vincent Beer-Demander i Jean Clae Vannier a Jean-Claude Vannier et Son Orchestre de Mandolines. Mari Boine ens transmet el seu amor per la cultura i la terra sámi a Alva, un disc que reivindica la minoria que viu a Sápmi, abans anomenada Lapònia.

La cantant palestina Christine Zayed ha gravat Kama Kuntu (“el que jo vaig ser”) a França. A ritme de la cítara kanun i amb la col·laboració de músics francesos. El duet londinenc Kit Sebastian ens presenta el seu tercer treball New international gràcies al prestigiós segell Brainfeeder. Encara que la seva música té influència de la música turca, està més a prop del pop francès i del rock progressiu. Terminem l’itinerari musical a Ghana, amb el highlife del grup Santofri amb Making movies: música africana amb tocs de soul i moltes guitarres. 

 

 

Jazz, blues i soul

 

El saxofonista J.D. Allen fusiona el jazz clàssic amb tons contemporanis, acompanyats dels seus col·laboradors habituals a The dark, the light, the grey and the colorfull. Els amants del jazz hem hagut d’esperar 10 anys per poder sentir la gravació de Taking turns que recull 7 cançons, totes excepte la primera escrites per Jakob Bro, interpretades per Lee Konitz, Jason Moran, Bill Frisell, Thomas Morgan, Andrew Cyrille i Jakob Bro. Una banda d’excepció. El trio format per James Brandon Lewis, Chad Taylor i Josh Werner ens presenten Apple cores, un treball d’experimentació de nous ritmes i sons amb influències de Don Cherry. Out of/Into és la manera que té el segell Blue Note de celebrar el seu 85è aniversari. Ho fa amb la formació tradicional The Blue Note Quintet: Gerald Clayton, Immanuel Wilkins, Joel Ross, Kendrick Scott i Matt Brewer. Una banda amb els músics més destacats del panorama jazzístic actual. 

El jazz més proper ens el porta el grup Libérica, liderat pel contrabaixista Manel Fortià, amb el seu segon treball ALÉ: Iberian Chants. Un recorregut musical per la Península ibèrica a través dels seus cants interpretats per la veu principal de Pere Martínez.Destaca la incorporació d’Alba Careta i les col·laboracions d’Antonio Lizana i Carles Dénia Tot adobat a ritme de jazz. Una meravella.

El grup femení Arboresque, format per Renée Rosnes, Ingrid Jensen, Nicole Glover, Noriko Ueda i Allison Miller, li dediquen el seu tercer treball a la deessa Artemis. Jazz clàssic amb majúscules. 

Per últim el veterà Steve Coleman, acompanyat de la seva banda Five Elements, ens presenta les gravacions del tour francès l’any 2024 a Of many turns

 

 

Pop i rock

 

The Weather Station creen una atmosfera especial al seu nou treball Humanhood, amb una proposta més innovadora i propera a l’estil de Joni Mitchell. Fidels al seu estil post-punk revival i indie, Franz Ferdinad presenten un nou àlbum The human fear: fresc i directe. Després d’una malaltia que el va apartar dels escenaris, Edwyn Collins ens presenta Nation Shall speak unto nation, un disc que confirma la maduresa creativa del cantant escocès amb el seu estil indie pop. En el terreny del pop psicodèlic trobem el tercer treball en solitari d’Andy Bell, Pinball Wanderer, guitarrista i compositor de Ride, La combinació de la tradició rockera nord-americana i el pop-rock britànic ve de la mà de Sam Fender a People watching. Peter Perrett ens ofereix 20 cançons al seu darrer treball The cleasing, en el seu estil post-punk amb col·laboradors de renom. Esgotat gairebé des del seu llançament, ara us podem oferir Wild god, el darrer treball de Nick Cave que marca la fi del dol musical de l’artista. Imprescindible.  

Les dones lideren els projecte s intimistes. El trio Horsegirl continua amb l’estil indie a Phonetics on and on amb la prestigiosa productora Cate Le Bon. Cançons tradicionals de la menorquina Anna Ferrer adobats de melodies pop a Parenòstic. El tercer treball de la navarresa Amaia Si abro los ojos no es real explora el pas cap a la maduresa. La japonesa Ichiko Aoba indaga a Luminescent creatures el mon dels somnis a través d’un pop minimalista. La cantant espanyola Victoria Canal ens contagia melodies pausades amb tocs pop a Slowly, It Dawns.

Canvi d’estil musical. El rap de Kendrick Lamar amb el seu treball GNX, premiat als Grammy 2025. I l’estrella del pop FKA Twigs continua en l’àmbit del Rhythm & Blues electrònic amb tocs de trip hop a Eusexua.

I terminem amb dues propostes de joves músics. El talent de Toby Lee que debuta amb House on fire, un àlbum ple de rock i blues. A The new sound trobem un projecte avantguardista de Geordie Greep, ex-membre de Black Midi. Un cop ens endinsem a l’àlbum veiem la qualitat musical d’un artista capaç de combinar rock progressiu, música popular brasilera, jazz i tango de manera magistral. 

 

 

Música clàssica

 

El conjunt barroc Los Elementos recupera l’obra mestra del teatre líric espanyol Venus y Adonis de José de Nebra, una peça indispensable de la música espanyola del segle XVIII. Hanna Salzenstein, en el seu segon treball Concerti per violoncello, continua amb la recerca d’aquest instrument. Aquest cop de concerts apareguts a Itàlia a principis del segle XVIII. 

Per últim l’organista de la St. Stephen's Cathedral a Viena, Konstantin Reymaier, interpreta tres peces i tres corals de César Franck, un dels compositors més prolífics de la França del segle XIX.

 

 

Música experimental

 

Incloem un recull dels darrers 15 anys de trajectòria de les obres de cambra i conjunts del jove compositor valencià Francisco Coll a Francisco Coll: a portrait, des del 2009 al 2023.

 

 

Bandes sonores

 

La música que acompanya a la sèrie Asia de la BBC, dirigida per David Attenborough,reuneix als compositors Jacob Shea i Laurentia Editha del col·lectiu de compositors Bleeding Fingers Music Group. 

No podia faltar la banda sonora del biopic de Bob Dylan, An complete unknown, interpretada en bona part pels actors Timothée Chalamet i Monica Barbaro.

Quina millor manera de celebrar el premi World Soundtrack Lifetime Achievement Award 2024, que amb una edició especial en CD: Elliot Goldenthal: Music for film.Aquest àlbum recull noves gravacions de les composicions més emblemàtiques de Goldenthal, interpretades per la Filharmònica de Brussel·les. 

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...