dilluns, 10 de novembre del 2008

Mor Yma Súmac


El dia 1 de novembre va morir Yma Súmac. Ho he llegit al diari mentre dinava. La notícia sencera està aquí. Llegiu-vos-la, si us plau, que explica qui és i com va començar la seva carrera musical i cinematogràfica.
A ella la podeu veure a la foto del costat, una foto a mig camí d’Ava Gardner i Celia Cruz quan era jove.

Tinc una memòria estrambòtica que recorda coses que no em serveixen de res fins al cap de molts anys (i de vegades ni això). I en llegir-ho he recordat una peli seva, antiga antiga, que vaig veure de petit. L’he buscat al Youtube i suposo que deuria ser El secreto de los incas, una peli d’aventures de Jerry Hopper del 1954, amb en Charlton Heston (que llavors ja portava rifle).
Si us heu llegit l’enllaç que us he posat a dalt, ja sabreu que és una cantant peruana que va triomfar breument a Hollywood en un parell de pel•lícules durant els anys 50. També haureu llegit la prodigiosa veu que tenia capaç d’arribar a tons sobre humans. No us dono dades d’aquests tons, perquè de musicologia no hi entenc gens i només podria repetir els que ja heu llegit abans... Però us puc adjuntar un dels vídeos que he estat veien perquè la sentiu.




A algunes de les biblioteques de la Xarxa de la Diputació podreu trobar algun cd seu... Mireu el catàleg, aquí.

I si a alguns de vosaltres us sona i encara no sabeu perquè potser és perquè al darrer disc de La casa azul, La revolución sexual, un dels temes porta per títol "La nueva Yma Súmac" (i en podeu sentir un petit sampler d’un dels seus crits). No té res a veure amb ella, tret del títol... però aquí la teniu perquè veieu que no us enganyo.
I jo m’alegro que hi hagi algú amb una memòria tan estrambòtica com la meva i es recordi d’ella per titular una cançó! : )

La Nueva Yma Sumac by La casa azul on Grooveshark
Doncs això, descansi en pau!

.

2 comentaris:

Miss Danger ha dit...

No la coneixia i m'ENCANTA! Quina descoberta que m'has fet Uri. Moltes gràcies!!
Em declaro fan absoluta d'Yma.

Magnum ha dit...

: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...