dissabte, 19 de setembre de 2009

La Biblioteca d'Ampli # 3 : The Beatles, Revolution in the Head

Ian MacDonald The Beatles: Revolution in the Head (1997)


Con Revolución en la mente por fin The Beatles obtienen el análisis crítico que corresponde a la excepcional importancia de su obra. Desde sus primeras maquetas de 1957 hasta las últimas grabaciones de 1995, cada una de sus canciones es examinada en el contexto de su composición, considerando las innovaciones en los estudios de grabación, su respuesta a los puntuales acontecimientos sociales y políticos del momento , así como la cambiante relación personal entre sus miembros y su creciente madurez artística. Canciones que de algún modo resultan familiares, de pronto nos sorprenden con una nueva luz y reclaman otra escucha. Ian MacDonald ha creado, probablemente, el informe definitivo sobre la obra de The Beatles, haciendo justicia al legado de un grupo que, sencillamente, cambió el mundo.

Aquest és text de la contracoberta de l'edició en espanyol publicada per Celeste Ediciones, l'any 2000, amb traducció de Ricky Gil; text que, més enllà de reclams publicitaris, resum perfectament aquest estudi.

El dia 09 del 09 del 09, com és ben sabut, va sortir al mercat la discografia completa del llegendari quartet de Liverpool, remasteritzada i també amb noves versions en estèreo de les seves primeres gravacions, inèdites fins ara.

La qualitat de la música, la fama i la trascendència social i cultural dels Beatles permet que, malgrat que el grup va desapareixer com a tal ja fa 40 anys, sempre existeixi una possibilitat més d'explotar comercialment el seu catàleg.
Segons els crítics i experts en Beatles que han analitzat aquestes noves remescles, el resultat és en general excel·lent. Es parla de 4 anys de treball sobre els enregistraments, polint, afinant, calibrant i equilibrant fins el minim detall. L'amant de la música beatle es troba davant de noves i fascinants sensacions amb les mateixes cançons de sempre.

La pregunta del millón: ¿se nota la diferencia? Sí, bastante: hay mayor presencia de los instrumentos, se aprecia una desconocida profundidad en las grabaciones, el encaje humano se hace más evidente. Aunque, atención, eso también puede resultar desconcertante. El oído se acostumbra a determinados niveles sonoros y, en muchas piezas, parece que se hubiera desplazado el centro de gravedad. Todo es más nítido, inquietantemente diferente.

Para simplificar: el equivalente a entrar en una habitación particular en la que unos profesionales hubieran movido levemente los muebles y sacado brillo a la decoración. La sensación de extrañeza tiene sus ventajas: más allá del masaje emocional que supone escuchar a los Beatles, puede redescubrirse el latido original de las canciones. Se palpa la densidad de la melancolía de McCartney, la arrogante confusión de Lennon, el filo de Harrison, la incierta alegría de Starr.

Nuevamente, impresiona la enormidad de sus logros. La chispeante energía de sus inicios esconde su capacidad para fundir distintas facetas del rock and roll e incorporar hallazgos de Motown y otros contemporáneos. Según crecen, exhiben insospechados recursos creativos: los pardillos de Liverpool asimilan información con voracidad y se atreven a inventar casi cada día. Ya convertidos en grupo de estudio, revolucionan el concepto de grabación y las posibilidades del elepé como soporte. Tras la fiebre psicodélica, su abanico se ha ampliado de tal forma que allí se puede encontrar el patrón de casi todas las formas del rock actualmente vigentes.

Diego A. Manrique a Elpais.com 09/09/09


Motiu suficient per recordar i recomanar aquest extraordinari llibre que presentem avui al bloc dels musictecaris.

L'autor analitza cronològica i sitemàticament, una per una, totes les gravacions dels Beatles. Però lluny de trobar-nos amb un text musicològic farragòs, difícil, fred i antipàtic, MacDonald ens porta de la mà, ens fa obrir els ulls i ens ajuda a emocionar-nos una mica més quan, a l'escolta habitual dels temes, s'hi suma un coneixement i una informació que la contextualitza i dóna el seu sentit.

Les obres d'art no ho són per casualitat, gairebé mai. El talent compositor de John Lennon i Paul McCartney o la complicitat i compenetració personal i musical dels quatre beatles està fora de dubte; Revolution in the head ens mostra com es desenvolupa dia a dia aquest talent: una capacitat genial per abstraure la realitat i reinterpretar-la artísticament, amb l'ajuda de factors externs: humans, socials, tecnològics, aleatoris ...

Resulta un plaer llegir com l'autor troba i assenyala agudament les referències culturals així com els recursos tècnics que [ja des del primer moment als estudis EMI d'Abbey Road a Londres, amb l'ajuda del productor George Martin i l'enginyer Norman Smith] fan que la seva música soni sempre fresca, universal i atemporal.
Music-hall, Cabaret, Rhythm&Blues, Rock'n'Roll, Blues, Folk anglès, Country, Electrònica, Música clàssica de la India, Bob Dylan, Beach Boys, la Contracultura, Haight Ashbury, la Psicodèlia, Fluxus, Haendel ... elements que conviuen en l'univers creatiu dels Beatles i que conformen el marc ambiental de la seva obra van apareixent al costat de cada riff, de cada cop de bombo, de cada vers escrit i corregit posteriorment, de cada harmonia vocal i de cada moment en la relació estreta i difícil entre quatre músics excepcionals, i entre ells i la resta del món.

Consell musictecari: busca el llibre, prepara la teva discografia beatliana (si pot ser aquesta Box Set Stereo molt millor) , asseu-te còmodament i preparat a gaudir d'una experiència altament enriquidora, escoltant aquestes cançons de la mà d'aquest text, brillant i divertit com la música dels Beatles.

Revolution


... well, you know, we all want to change your head

..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...