dilluns, 1 de febrer de 2016

Col·lectiu d'Instrumentistes i Biblioteca musical a l'Institut del teatre





És el mateix “ser músic” que ser músic  per a les arts escèniques? Què fa un músic col.laborador en classes de dansa contemporània,  ballet clàssic o interpretació actoral? Aquesta especialitat de la música s’estudia o s’aprèn a garrotades?

Són preguntes que sorgeixen sempre que parlem de  la nostra feina, i especialment quan ho fem  amb col.legues o estudiants de conservatoris que no coneixen el COL.LECTIU D’INSTRUMENTISTES DE L’INSTITUT DEL TEATRE.

Ens trobem davant d’un equip de 28 músics i instrumentistes fomat per pianistes clàssics, de jazz, percussionistes, guitarristes, bandoneonistes,  cantants, directors musicals, compositors, arranjadors, productors, repertoristes, dissenyadors de so, pedagogs...
En definitiva, un col.lectiu especialitzat en tot tipus d’activitat musical i sonora vinculada a les arts escèniques i del moviment,   en les seves vessants artística i pedagògica.

A més de la tasca diària en aquesta  institució centenària  (l’Institut del Teatre), els  integrants del col.lectiu desenvolupem una intensa activitat en les  companyies de teatre i dansa més importants del país, així com acompanyant cantants (Mayte Martín, Serrat, Poveda, The Mamzelles  o El nen de la Hipoteca en són alguns exemples) o el.laborant bandes sonores i arranjaments per formacions de jazz o música clàssica. Sovint se’ns convida a col.laborar amb directors, actors, coreògrafs i creadors escènics  nacionals i internacionals, i  participem en alguns dels workshops i trobades més importants del sector arreu d’Europa.  

Però és el mateix ser músic que ser-ho per a les arts escèniques? El cert és que no hi ha cap formació específica a Catalunya ni a l’Estat Espanyol que prepari per tots els reptes amb els que ens enfrontem quan arribem a un centre com l’Institut del Teatre. Se’ns demana  solvència contrastada en els àmbits de la música clàssica, el jazz, els llenguatges contemporanis, la dansa espanyola i el flamenc, així com dominar tècniques d’improvisació i, sobretot, tenir l’habilitat de traduir  el moviment corporal i escènic al llenguatge musical que millor li escaigui. Parlem de ser capaços d’acompanyar escenes d’un Trencanous o un Llac dels cignes,d’entendre les diferències estilístiques entre les tècniques contemporànies com Limon o Graham o de poder fer la direcció musical d’espectacles com Rent o Chicago, que són alguns dels muntatges duts a terme en l’especialitat de musical pels que sovint comptem amb estudiants avançats de l’ESMUC, amb qui existeix un conveni de col.laboració que ens encantaria ampliar en un futur immediat.   
Val a dir que la nostra especialitat és a dia d’avui una de les poques sortides professionals per músics que reuneix en un sol pack  estabilitat, un sou digne i que a més resulta artísticament estimulant. `  A més, la demanda de músics especialistes en moviment creixerà exponencialment en els propers anys ja que tot just ara s’està començant a introduïr com a Grau Universitari en llocs com Copenhaghen. Viena o Roma. A més l’estudi del moviment dins les arts escèniques i la multitud d’àmbits el ens que s’està aplicant eixampla encara més aqueset horitzó no gaire llunyà. Un bon exemple d’aquestes potencial es va poder veure en el “Fòrum d’arts escèniques aplicades” que es va cel.lebrar el novembre al propi Institut, amb convidats que abastaven des de psicoanalistes teatreterapeutes passant per coreògrafs com Àngels Margarit,  Cesc Gelabert i Àlvaro de la Peña, musicterapeutes com Pau Gimeno o exponents del teatre de l’oprimit o el teatre social com Jordi Forcades i Didier Ruiz.

Tornant  al col.lectiu, cal remarcar que treballem transversalment amb totes les escoles de l’Institut: l’Escola Superior d’Art Dramàtic (ESAD) ,el Conservatori Superior de Dansa (CSD - coreografía i pedagogia), el Conservatori Profesional de Dansa (CPD - clàssic, contemporani i espanyol), l’Escola Superior de Tècniques de les Arts de l’Espectacle (ESTAE) i la Jove Companyia IT dansa. També estem desenvolupant un pla formatiu  destinat a cobrir aquest buit inexplicable i que esperem tenir enllestit en els propers dos anys. Fins ara hem recopil.lat l’experiència professional de diversos membres del nostre col.lectiu i d’altres institucions internacionals (alguns d’ells amb més de 35 anys d’experiència professional)  i l’hem articulada com a curs preparatori per a persones que comencen a treballar en la nostra institució. El més habitual és que aquests grans músics es defensin bé en més d’una de les especialitats, així que la responsabilitat d’aconseguir músics “multitasca” ens demana grans dosis de creativitat, treball col.laboratiu, ganes d’innovar  artística i pedagògicament i , sobretot, posar els recursos i tècniques apreses durant anys  d’estudi i sacrifici  al servei d’actors, directors, ballarins, estudiants i docents d’aquest  gran transatlàntic que és l’Institut del Teatre. No dubteu que si algun dia aquest transatlàntic esdevingués un Titànic (cosa difícil amb qui ara el capitaneja) , la última cosa que sentiríeu seria el ressó dels seus músics acompanyant la tragèdia amb una preciosa melodia de comiat J

Properes activitats del col.lectiu o alguns dels seus membres:   Nelsa Baró amb Mayte Martín, Lluis Carmona a l’Auditori amb Mayte Martín i Claire Ducrex,, Rafel Plana amb Viggo Mortensen,  Sonrisas y lágrimas al Poliorama amb en Juli Rodríguez,  The Swan Lake al Royal Albert Hall amb l’English National Ballet amb la direcció orquestral de la nostra pianista Helena Bayo, direcció musical i arranjaments de Carlos Morera a “El coronel ocell – Songs for a new world” de Hristo Boitxev / Jason Robert Brown. 

* * *

Fons musical del Centre de Documentació i Museu de les Arts escèniques de l'Institut del teatre

Missió i públic.

El fons de la Biblioteca de l'Institut del Teatre pretén oferir suport informatiu, documental i bibliogràfic, al desenvolupament dels seus estudis especialitzats en les diferents arts escèniques: Interpretació, Dansa profesional, Coreografia, Direcció i dramatúrgia, Tècnics en llum i sò... i en tots els seus diferents nívells educatius: educació secundària obligatòria, formació profesional, universitari, d'especialització, postgraus i doctorats.

La Música és inherent a les diferents disciplines escèniques: el teatre musical, l'òpera, la sarsuela, el teatre de gest i moviment, i per descomptat, la dansa... no es podrien estudiar, assimilar i ni tampoc escenificar-se davant d'un públic, sense el diàleg viu i constant amb el món del sò i les melodies.

Per aquest motiu el MAE de l'Institut del Teatre, disposa de documents musicals en suports diversos: CD's, partitures, llibrets, obres de referència, i monografies sobre música, que es troben de lliure accés, a la sala general de la biblioteca, així como fotografíes d'escena i documents històrics, dipositats en el nostre fons de reserva.

Aquesta documentació és accesible als estudiants de les nostres escoles, i també als seus formadors: docents i instrumentistes, per tal de poder desenvolupar la seva tasca acadèmica i la seva formació permanent. No obstant, també en poden tenir accés els professionals externs i els investigadors i estudiants especialitzats en qualsevol de les arts escèniques, que de tal forma s'acreditin.

Darrerament s'ha iniciat un projecte que permetrà des del nostre catàleg bibliogràfic i audiovisual Biblioescènic http://cataleg.cdmae.cat, consultar i escoltar els nostres documents sonors a través de la connexió a plataformes musicals com Deezer, Spotify o Bandcamp. Esperem que sigui realitat ben aviat.

Quin fons tenim?

560 Partitures de títols de teatre musical, sarsueles, cant coral, òperes, música clàssica, contemporània, flamenc, música específica per a dansa: títols de ballets complets o bé en seleccions o fragments, per a treballar en exercicis a classe.

CD's de títols especialitzats en teatre musical (en versions originals i també en adaptacions en català, castellà, enregistraments d'efectes de sons, òperes, sarsueles, música per a dansa: clàssica, contemporània, espanyola.

Hi ha també una selecció de CD's de tota mena de gèneres musicals (ètnic, clàssic, jazz, rock, pop, música relaxant, i bandes sonores de films) que pretén oferir un arxiu musical, divers i disponible, per a les escenificacions de tallers, obres teatrals i coreografies. I també, per què no? pel gaudi en els moments de lleure, desconnexió i evasió dels nostres usaris.

En total són 2400 enregistraments sonors, de les diferents tipologies esmentades.

Un 2500 DVD's entre representacions de musicals en directe, escenificacions de dansa, tallers, òperes, flamenc, films musicals o, per la seva temática, vinculats amb la música.

Més de 4000 llibres de música, entre monografies, obres de referència, estudis, adaptacions i llibrets.

A la nostra col·lecció musical, hi és present la tasca del Col·lectiu d'Instrumentistes de l'Institut del Teatre, tant per la seva col·laboració en els diferents tallers enregistrats de cada curs acadèmic on hi participen, com pels CD's que elles i ells tenen publicats, ja sigui com a col·lectiu, és el cas de Música per a dansa, enregistrament musical editat per l'Institut el 2013, com a nivel individual, al llarg de les seves respectives carreres com a compositors/res i/ó com a intèrprets, i que, des de la Biblioteca, s'han pogut aconseguir.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...