És el mateix “ser
músic” que ser músic per a les arts escèniques?
Què fa un músic col.laborador en classes de dansa contemporània, ballet clàssic o interpretació actoral? Aquesta
especialitat de la música s’estudia o s’aprèn a garrotades?
Són preguntes
que sorgeixen sempre que parlem de la
nostra feina, i especialment quan ho fem amb col.legues o estudiants de conservatoris
que no coneixen el COL.LECTIU D’INSTRUMENTISTES DE L’INSTITUT DEL TEATRE.
Ens trobem
davant d’un equip de 28 músics i
instrumentistes fomat per pianistes clàssics,
de jazz, percussionistes, guitarristes,
bandoneonistes, cantants,
directors musicals, compositors, arranjadors, productors, repertoristes,
dissenyadors de so, pedagogs...
En definitiva,
un col.lectiu especialitzat en tot tipus d’activitat musical i sonora vinculada
a les arts escèniques i del moviment,
en les seves vessants artística i pedagògica.
A més de la
tasca diària en aquesta institució
centenària (l’Institut del Teatre),
els integrants del col.lectiu
desenvolupem una intensa activitat en les
companyies de teatre i dansa més importants del país, així com
acompanyant cantants (Mayte Martín, Serrat, Poveda, The Mamzelles o El nen de la Hipoteca en són alguns exemples)
o el.laborant bandes sonores i arranjaments per formacions de jazz o música
clàssica. Sovint se’ns convida a col.laborar amb directors, actors, coreògrafs
i creadors escènics nacionals i
internacionals, i participem en alguns
dels workshops i trobades més importants del sector arreu d’Europa.
Però és el mateix ser músic que ser-ho
per a les arts escèniques? El cert és que no hi ha cap formació específica a
Catalunya ni a l’Estat Espanyol que prepari per tots els reptes amb els que ens
enfrontem quan arribem a un centre com l’Institut del Teatre. Se’ns demana solvència contrastada en els àmbits de la música
clàssica, el jazz, els llenguatges contemporanis, la dansa espanyola i el
flamenc, així com dominar tècniques d’improvisació i, sobretot, tenir l’habilitat
de traduir el moviment corporal i
escènic al llenguatge musical que millor li escaigui. Parlem de ser capaços
d’acompanyar escenes d’un Trencanous o un Llac dels cignes,d’entendre les
diferències estilístiques entre les tècniques contemporànies com Limon o Graham
o de poder fer la direcció musical d’espectacles com Rent o Chicago, que són
alguns dels muntatges duts a terme en l’especialitat de musical pels que sovint
comptem amb estudiants avançats de l’ESMUC, amb qui existeix un conveni de
col.laboració que ens encantaria ampliar en un futur immediat.
Val a dir que
la nostra especialitat és a dia d’avui una de les poques sortides professionals
per músics que reuneix en un sol pack
estabilitat, un sou digne i que a més resulta artísticament estimulant.
` A més, la demanda de músics
especialistes en moviment creixerà exponencialment en els propers anys ja que tot
just ara s’està començant a introduïr com a Grau Universitari en llocs com
Copenhaghen. Viena o Roma. A més l’estudi del moviment dins les arts escèniques
i la multitud d’àmbits el ens que s’està aplicant eixampla encara més aqueset
horitzó no gaire llunyà. Un bon exemple d’aquestes potencial es va poder veure
en el “Fòrum d’arts escèniques aplicades”
que es va cel.lebrar el novembre al propi Institut, amb convidats que abastaven
des de psicoanalistes teatreterapeutes passant per coreògrafs com Àngels
Margarit, Cesc Gelabert i Àlvaro de la
Peña, musicterapeutes com Pau Gimeno o exponents del teatre de l’oprimit o el
teatre social com Jordi Forcades i Didier Ruiz.
Tornant al col.lectiu, cal remarcar que treballem
transversalment amb totes les escoles de l’Institut: l’Escola Superior d’Art
Dramàtic (ESAD) ,el Conservatori
Superior de Dansa (CSD - coreografía
i pedagogia), el Conservatori Profesional de Dansa (CPD - clàssic, contemporani i espanyol), l’Escola Superior de
Tècniques de les Arts de l’Espectacle (ESTAE)
i la Jove Companyia IT dansa. També
estem desenvolupant un pla formatiu destinat a cobrir aquest buit inexplicable i
que esperem tenir enllestit en els propers dos anys. Fins ara hem recopil.lat
l’experiència professional de diversos membres del nostre col.lectiu i d’altres
institucions internacionals (alguns d’ells amb més de 35 anys d’experiència
professional) i l’hem articulada com a
curs preparatori per a persones que comencen a treballar en la nostra
institució. El més habitual és que aquests grans músics es defensin bé en més d’una de les
especialitats, així que la responsabilitat d’aconseguir músics “multitasca” ens
demana grans dosis de creativitat, treball col.laboratiu, ganes d’innovar artística i pedagògicament i , sobretot, posar
els recursos i tècniques apreses durant anys d’estudi i sacrifici al servei d’actors, directors, ballarins,
estudiants i docents d’aquest gran
transatlàntic que és l’Institut del Teatre. No dubteu que si algun dia aquest
transatlàntic esdevingués un Titànic (cosa difícil amb qui ara el capitaneja) ,
la última cosa que sentiríeu seria el ressó dels seus músics acompanyant la
tragèdia amb una preciosa melodia de comiat J
Properes
activitats del col.lectiu o alguns dels seus membres: Nelsa
Baró amb Mayte Martín, Lluis Carmona a l’Auditori amb Mayte Martín i Claire
Ducrex,, Rafel Plana amb Viggo Mortensen,
Sonrisas y lágrimas al Poliorama amb en Juli Rodríguez, The Swan Lake al Royal Albert Hall amb
l’English National Ballet amb la direcció orquestral de la nostra pianista
Helena Bayo,
direcció musical i arranjaments de Carlos Morera a “El coronel ocell – Songs
for a new world” de Hristo Boitxev / Jason Robert Brown.
* * *
Fons
musical del Centre de Documentació i Museu de les Arts escèniques de l'Institut
del teatre
Missió
i públic.
El fons de la Biblioteca de l'Institut del Teatre pretén
oferir suport informatiu, documental i bibliogràfic, al desenvolupament dels seus
estudis especialitzats en les diferents arts escèniques: Interpretació, Dansa
profesional, Coreografia, Direcció i dramatúrgia, Tècnics en llum i sò... i en tots
els seus diferents nívells educatius: educació secundària obligatòria, formació
profesional, universitari, d'especialització, postgraus i doctorats.
La Música és inherent a les diferents disciplines
escèniques: el teatre musical, l'òpera, la sarsuela, el teatre de gest i
moviment, i per descomptat, la dansa... no es podrien estudiar, assimilar i ni
tampoc escenificar-se davant d'un públic, sense el diàleg viu i constant amb el
món del sò i les melodies.
Per aquest motiu el MAE de l'Institut
del Teatre, disposa de documents musicals en suports diversos: CD's,
partitures, llibrets, obres de referència, i monografies sobre música, que es
troben de lliure accés, a la sala general de la biblioteca, així como
fotografíes d'escena i documents històrics, dipositats en el nostre fons de
reserva.
Aquesta documentació és accesible als estudiants de les nostres
escoles, i també als seus formadors: docents i instrumentistes, per tal de
poder desenvolupar la seva tasca acadèmica i la seva formació permanent. No
obstant, també en poden tenir accés els professionals externs i els
investigadors i estudiants especialitzats en qualsevol de les arts escèniques,
que de tal forma s'acreditin.
Darrerament s'ha iniciat un projecte que permetrà des
del nostre catàleg bibliogràfic i audiovisual Biblioescènic http://cataleg.cdmae.cat, consultar i
escoltar els nostres documents sonors a través de la connexió a plataformes
musicals com Deezer, Spotify o Bandcamp. Esperem que sigui realitat ben aviat.
Quin
fons tenim?
560 Partitures de títols de teatre musical, sarsueles,
cant coral, òperes, música clàssica, contemporània, flamenc, música específica
per a dansa: títols de ballets complets o bé en seleccions o fragments, per a
treballar en exercicis a classe.
CD's de títols especialitzats en teatre musical (en
versions originals i també en adaptacions en català, castellà, enregistraments
d'efectes de sons, òperes, sarsueles, música per a dansa: clàssica,
contemporània, espanyola.
Hi ha també una selecció de CD's de tota mena de gèneres
musicals (ètnic, clàssic, jazz, rock, pop, música relaxant, i bandes sonores de
films) que pretén oferir un arxiu musical, divers i disponible, per a les
escenificacions de tallers, obres teatrals i coreografies. I també, per què no?
pel gaudi en els moments de lleure, desconnexió i evasió dels nostres usaris.
En total són 2400
enregistraments sonors, de les diferents tipologies esmentades.
Un 2500 DVD's entre representacions de musicals en
directe, escenificacions de dansa, tallers, òperes, flamenc, films musicals o,
per la seva temática, vinculats amb la música.
Més de 4000 llibres de música, entre monografies, obres
de referència, estudis, adaptacions i llibrets.
A la nostra col·lecció musical, hi és present la tasca
del Col·lectiu d'Instrumentistes de l'Institut del Teatre, tant per la seva
col·laboració en els diferents tallers enregistrats de cada curs acadèmic on hi
participen, com pels CD's que elles i ells tenen publicats, ja sigui com a
col·lectiu, és el cas de Música per a
dansa, enregistrament musical editat per l'Institut el 2013, com a nivel
individual, al llarg de les seves respectives carreres com a compositors/res
i/ó com a intèrprets, i que, des de la Biblioteca, s'han pogut aconseguir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada