Dani Jané
Cartell
“PAISATGES INTERIORS”: Dani Jané ens presenta el seu darrer disc, “Paisatges interiors”, juntament amb altres temes propis recents i també d'altres autors. En les composicions per guitarra de Dani Jané s' hi poden escoltar influències dels diversos estils que l' han acompanyat durant la seva trajectòria artística (clàssic, flamenc, jazz, guitarra sud-americana, músiques del món, etc), però sobretot la recerca d' una veu pròpia en la forma de compondre i d' interpretar, sempre profunda i sensible. (Text: Magic Room)
Portada del disc
AMPLIATS
És la secció dels musictecaris (bibliotecaris especialitzats en música) que us ofereix l’entrevista amb Dani Jané i la selecció de fons de la biblioteca Ernest Lluch.
(Text: Lídia Noguerol)
Per què vas escollir la guitarra
com a instrument?
Quan tenia 12 anys
el meu veí tocava la guitarra. Ell era amic dels meus pares i clar, jo recordo
que freqüentava casa seva. Tampoc tenia gaires més opcions, perquè era el meu únic
veí (riu), vivíem al mig de la
muntanya, a la Vall de Bianya. Tinc molts bons records d'aquella època. A
partir d'aquell moment em vaig començar a interessar per la guitarra i vaig fer
algunes classes amb ell. Em va ensenyar les notes, els acords bàsics i algunes
cançons. Llavors algú em va deixar una guitarra clàssica i recordo que passava
estones tocant-la sol a la meva habitació. El so de la guitarra ja em va
fascinar en aquell moment i des de llavors no m'he separat d'aquest instrument.
Una personal versió dels Fab Four
Has estudiat flamenc, jazz i música tradicional argentina. Què t’agrada de cadascun d’aquests gèneres?
Una personal versió dels Fab Four
Has estudiat flamenc, jazz i música tradicional argentina. Què t’agrada de cadascun d’aquests gèneres?
Bé, sí, són gèneres que per algun motiu o
altre he descobert en diferents moments de la meva vida i els he estudiat. Alguns
més a fons i altres menys, però no soc especialista en cap d'ells. Cadascun
d'aquests gèneres, m'ha fet descobrir diferents maneres d'expressar-me amb la
música.
El flamenc és visceral i profund, del jazz
el que més m'agrada és la llibertat de la improvisació i de la música
tradicional argentina, que és d'una riquesa impressionant, m'encanta una idea o
concepte lligat a aquesta música que és "la mugre". Es podria definir
com a recursos de tècnica musical que no apareixen en les partitures però que
són essencials per aquest gènere. Cada instrumentista, busca les possibilitats
i formes de tocar perquè soni "brut" i donar així un caràcter que va
totalment lligat a aquest estil.
Tocant la mugre d'una milonga
En el teu disc “Paisatges interiors” has intentat fer-hi entrar totes les teves influències?
El propòsit no ha sigut aquest, sinó que més aviat és el resultat de tot un procés llarg, d'anys. Les influències que tinc es plasmen en la meva música, i crec que en la música de qualsevol artista, sense que hi hagi una intenció, sinó perquè d'alguna manera les he integrat, me les he fet meves i em surten.
Amb la Marta Casals has enregistrat un disc, "Recull" de música tradicional catalana. Diries que el que és el que més distingeix la nostra cançó tradicional?
Amb la Marta Casals has enregistrat un disc, "Recull" de música tradicional catalana. Diries que el que és el que més distingeix la nostra cançó tradicional?
Si que és veritat que dins de la cançó tradicional catalana trobem moltes cançons que parlen d'històries tristes i realment dures, com és el cas per exemple del Testament d'Amèlia, la Cançó del lladre o la Presó de Lleida. Però també trobem històries d'amor com el Mariner o La Filadora.
Amb Marta Casals
Música tradicional catalana
Què ha de tenir un projecte perquè t’animis a participar-hi?
Les motivacions poden ser varies, pero diria que les dues principals són que sigui un projecte amb el qual aprengui musicalment i que estigui format per un bon equip humà amb el que em pugui divertir i tenir confiança. De fet amb els anys m 'adono que quan alguna d'aquestes dues coses fallen, els projectes s'acaben desmuntant, o simplement jo perdo l’interès i començo a pensar en nous projectes i buscar noves oportunitats.
Pensant en nous projectes (?)
Quina diferència hi ha entre tocar amb un/a cantant o amb un/a rapsode?
Quan acompanyes un/a cantant has de seguir una harmonia i un ritme que acompanya la melodia, però quan toques amb un/a rapsode la llibertat és molt més gran, ja que pots tocar fins i tot atonal. Només cal crear una atmosfera i intentar plasmar l'essència del poema. Per això és important saber de què parla i també com l'entén i com el vol transmetre el rapsode.
Amb la rapsoda Rosa Grau
Per acabar, ens
podries recomanar algun guitarrista i algunos discos que t’agradin
especialment?
Si
us hagués de recomanar un guitarrista català sense cap dubte seria Toti Soler, m'encanta el seu toc, la
seva musicalitat...Un gran mestre per mi. Té molts discs que m'agraden, però si
hagués de triar-ne algun em quedaria amb "Lydda"
i "Transparències". Un
altre guitarrista que admiro molt és Luís
Salinas, d' Argentina. Té un disc que m'agrada molt
titulat "Folklore 1". Un
altre molt bó és "El tren".
Toti Soler
Toti Soler
Folklore 1
Les cançons del 68: Jaume Arnella, Maria del Mar Bonet…Toti Soler.
Catorze poemes, catorze cançons. Maria Mercè Marçal / Toti Soler
El meu amor sense casa. Maria-Mercè Marçal. Proa, 2003 (Llibre+CD)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada