Parellop és “Rock de Bosc i Pop de Ciutat” - Després d’enregistrar un primer EP (2014) que els va portar a guanyar alguns premis i gràcies a les aportacions dels mecenes, publiquen el CD “Pols” el 2017. Inclou onze cançons rock i pop que conjuntament amb les anteriors donen forma habitual als directes, ja sigui en format acústic o elèctric. Parellop va més enllà de la música. Parla amb el públic, el sorprèn i el converteix en un participant més del concert. (Text: Associació Magic Room)
Veu, guitarra : Albert Teixidó (Teixi)
Piano: Pep Vidal
Guitarra: Albert Llorens
Han guanyat:
Primer Premi Festival de la Cançó (2015)
AMPLIATS
És la secció dels musictecaris (bibliotecaris especialitzats en música) que us ofereix el comentari de Parellop i la selecció de fons de la biblioteca Ernest Lluch. En aquesta ocasió he triat tres llibres que parlen del procés compositiu. (Selecció: Lídia Noguerol)
D’on venen les cançons? (Text: Parellop)
Partim de la base que tothom té disponibles només 12 notes, des de Mozart, Rolling Stones o la música relaxant de l’ascensor del supermercat. Com es facin servir ja depèn del talent o la sort de cadascú.
Només cal una d’aquestes dues coses per veure néixer i en moltes vegades veure morir als 5 minuts una cançó: o una nota o un tema.
Una nota per estirar el fil. La nota que començarà una melodia. Aquesta melodia es pot convertir en el principi de la lletra de la cançó amb un “nanana” o en un solo de piano d’allò més complex. La clau és trobar precisament aquesta nota desencadenant. Tornar a estirar del fil i trobar la següent i llavors la següent i la següent, etc. A vegades és qüestió d’atzar i d’altres de tècnica però sempre hi ha una batalla interna per trobar allò que volem expressar.
Però també podem partir d’una temàtica. Una idea més o menys abstracta del què volem comunicar. Amor, pèrdua, protesta, tranquil·litat ... Serà llavors quan podem construir les primeres idees en forma de frase per tal de musicar-les. En tot procés creatiu sempre hi ha un “click”. Una sensació de que la idea és bona i que s’ha de continuar explorant i desenvolupant. Sempre en base a “prova i error” fins que ens quedem en pau amb nosaltres mateixos. Assolir la pau pot ser qüestió d’ una tarda o pot implicar dies i dies de feina. No hi ha una recepta màgica. En aquesta fase final és quan hi intervenen factors com la tècnica o la sort però també conscient o inconscientment totes les influències o gustos que el músic ha rebut al llarg de la seva vida. Des de una cançó infantil fins a al versió dels Beatles tocada només amb un quartet de corda a la consulta del dentista.
LLIBRES SELECCIONATS
Mazoni: 31 dies de gira; Mazoni: 31 dies tancat (març, 2015). Barcelona. La Breu, Bankrobber. 2015.
Mazoni es va tancar durant un mes al Centre d’Art Santa Mònica amb l’objectiu de compondre cançons i cada dimarts ensenyar petites mostres en públic del que anava component. L´últim dia, el 31, va fer un concert amb les cançons que havia escrit mentre havia estat tancat. El llibre documenta les restriccions que Mazoni es va marcar, les pròpies regles que va trencar (no ensenyar les cançons fins que estan acabades) i els estats d’ànim pels que va passar.
Anatomía de la canción: historia oral de 45 temas que transformaron el rock, el R&B y el pop. Marc Myers. Barcelona. Malpaso. 2018.
Aquest llibre explica què va inspirar i com es van compondre i gravar cançons de diferents èpoques que ja formen part de la memòria col·lectiva.
La Fábrica de canciones: cómo se hacen los hits. John Seabrook. Barcelona. Random House Mondadori. 2015.
Durant les dues últimes dècades ha nascut un nou tipus de cançó. Els hits actuals estan plens de hooks, esquers musicals dissenyats per enganxar-se a la teva orella cada set segons.
«Este libro entra de lleno en el terreno de la producción musical para explicar porqué una canción acaba revolucionando las emisoras y las listas de ventas.»
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada