divendres, 25 d’abril de 2014

L'iPunt del Tricentenari 4 : Abril. L'aportació musictecària


L’iPunt del Tricentenari és una iniciativa que consisteix en una col·lecció de 12 punts de llibre interactius amb una mostra literària del 1714 fins a l’actualitat i una banda sonora que contextualitza, acompanya, interpreta i estableix ponts entre la música de cada època i l’actual. L’objectiu és convertir una selecció commemorativa de la literatura catalana de 1714 fins a l’actualitat, en una porta d’accés de continguts musicals diversos. S’inclouran  obres  representatives dels diferents períodes, en trams de 25 a 50 anys, fins a hipotètiques bandes sonores que acompanyen  les lectures o seleccions de temes actuals que connecten amb el context històric de cada moment. La selecció musical es fruït de la col·laboració del músic Rafel Plana i el col·lectiu de musictecaris de l'associació AMPLI .

També s’imprimiran 30.000 exemplars dels  i-punts que es difondran des de les 10 biblioteques públiques participants  en el projecte #Ensolfa : Biblioteca Pública de Tarragona, Biblioteca Xavier Benguerel de Barcelona, Biblioteca Vapor Vell de Barcelona, Biblioteca Marcel·lí Domingo de Tortosa, Biblioteca Pública de Lleida, Biblioteca Francesc Ferrer i Guàrdia de Caldes de Malavella, Biblioteca Pompeu Fabra de Mataró, Biblioteca  Salvador Allende de Girona, Biblioteca Pública de Banyoles, Biblioteca Vallcarca-Els Penitents de Barcelona

Després dels articles dedicats a l'iPunt 1 , l'iPunt 2 i  l'iPunt 3 , presentem els fonaments de la selecció musical corresponent al quart  tram històric.



1814 - 1839 : el llum al final del túnel 

En aquest període històric els musictecaris troben la inspiració principal per una part en la foscor del darrer monarca absolutista del Regne de Espanya i el final de l'abjecte Tribunal de la Inquisició i, d'altra banda, en la il·lusió d'un futur diferent amb la independència i naixement de bona part dels països del continent sud-americà i alguns països de l'àrea balcànica, la propagació de les idees constitucionalistes i anticlericals al continent europeu, així com  la potent indústria catalana de construcció de vaixells comercials com a símbol d'una incipient recuperació econòmica. Com sempre, també es recuperen grans obres de compositors catalans i no catalans del moment.

Sacerdotes - Iceberg  
Don Chisciotte alle nozze di Gamaccio. Allegro moderatto - Saverio Mercadante 
Shipbuilding Robert Wyatt
Hercule et Omphale - Ferran Sor i Muntades
Spanish Grease - Willie Bobo & His Orchestra
Pete's Madness - Pete 'Conde' Rodriguez
Simfonia núm. 4 "Italiana". Allegro vivace - Felix Mendelssohn 
Bendíceme - Maniática 
The Torture Never Stops - Frank Zappa
Himno de Riego - Army Marching Band
Στης Σαλονίκης τα στενά Efstrátios Payiomidizís
Nocturn, núm. 2 - Frederick Chopin
Los dos compadres - Los Huracanes del Norte
Simfonia Fantàstica. Adagio - Hector Berlioz
Nah Neh Nah - Vaya con Dios


Seleccions de Joan Puchades, Lidia Noguerol, Josep Lluís Villanueva, Julian Figueres i Jaume Vilarrubí






Les drassanes fluvials de Tortosa al segle XIX, encarregades de construir i reparar gran part de les naus que circulaven per l’Ebre i la costa propera. Unes drassanes a l’aire lliure, ben atapeïdes, de casetes i barraques taller dels mestres d’aixa, d’estructures i paraments constructius i la no gens menyspreable xifra de set costellams visibles de vaixells.  Fotografia de Bonaventura Masdeu. 

.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...