dimecres, 5 de setembre del 2012

Tatuaje: el rock laietà com a música de pel·lícula



'Tatuaje'
(Zeleste / EDIGSA, UM - 2037)


1976,  el director català Bigas Luna realitza la pel·lícula Tatuaje , el debut cinematogràfic de Pepe Carvalho , detectiu privat creat pel gran Manolo Vázquez Montalban .

En altres articles d'aquest bloc hem intentat destacar i aprofondir en la importancia de la música en el cinema, una associació entre dues arts que sovint resulta consustancial. Avui però, la intenció d'aquest post és una mica diferent, ja que té més a veure amb la recuperació d'una raresa discogràfica que no pas en la pròpia interacció artística entre música i cinema.
Barcelona, anys 70, rock laietà ...  una denominació inventada pel  Gato Pérez  en referència al fet de que bona part dels músics que interpretaven aquest tipus de música (un rock progressiu molt influenciat pel jazz fussion que en aquells anys practicaven els fills artístics del Bitches Brew de Miles Davis : Weather Report, Herbie Hancock, Return to Forever, Mahavishnu Orchestra ... així com elements i aires musicals de la tradició mediterrània) solien actuar regularment en les llegendàries sales Zeleste o Magic, en la zona més baixa de la Via Laietana, al barri de La Ribera de Barcelona.  Zeleste va ser també un segell discogràfic de la casa Edigsa i va publicar molts dels enregistraments que documenten aquell moment especial en la musica barcelonina, una música molt urbana i creativa que encara avui resulta un rar subgènere molt apreciat per melòmans de tot el món.

En aquest context va apareixer aquesta banda sonora arranjada i dirigida pel mestre Joan Albert Amargós a partir de peces de Toni Miró i interpretada pels membres de 3 dels millors grups d'aquella onda:
Música Urbana, Blay Tritono i La Rondalla de la Costa.

Es tracta d'un document sonor de bastant valor (per la qualitat de la música i per l'excepcionalitat, ja que el binomi 'banda sonora - rock laietà' és pràcticament inexistent fora d'aquest cas) que va passar completament desapercebut en el seu moment i, com algun altre cas dels enregistraments d'aquell temps, va entrar directament al món de l'underground i el coleccionisme malaltís. És a dir, ni reedicions, ni recuperació en CD ni, fins fa ben poc, cap digitalització (ni legal ni il·legal) a internet. Finalment, algú l'ha pujat al Youtube i tots la podem descobrir o tornar a escoltar.







Aquests son els crèdits, tal com apareix en el disc...  l'edat d'or de la música laietana :

"Tatuaje"

Disco grabado en los estudios Gema-1 de Barcelona en el otoño de 1976. Producción: Rafael Moll. Ingeniero de sonido: Jordi Vidal. Ilustración de la portada: Enric Satué. Fotografía de la contraportada: Ole Armengol.

    CARA A:
        He nacido para revolucionar el infierno
        Barcelona
        Vallvidrera
        Camina, gorda
        Peluquería Queta (1ª parte).

 CARA B:
        Peluquería Queta (2ª parte).
        Hotel Las Palmas
        Ámsterdam - Barcelona
        Teresa Marsé
        Charo
 
Chifla de afilador: Xavier Batllés.
Flauta de pico: Joan Albert Amargós.
Flauta travesera: Jaume Cortadellas y Gérard Bouvier.
Clarinete: Laura Tàpies.
Tenora: Joan Josep Blay.
Saxos: Nacho Abedul, Joan Josep Blay y Joan Albert Amargós.
Trompeta y fiscornio: Néstor Munt.
Trombón: Vicenç Calvo ("Morgan").
Acordeón: Víctor Ammann.
Piano clásico, piano eléctrico Fender Rhodes, clavicordio eléctrico y sintetizador Moog: Joan Albert Amargós.
Violín en pizzicato: Xavier Batllés.
Mandolina y quinto: Xavier Batllés.
Guitarra eléctrica: Lluís Cabanach y Ramón Olivares.
Guitarra española: Ramón Olivares, Xavier García, Emili Baleriola y Lluís Cabanach.
Guitarra clásica: Lluís Cabanach.
Guitarra acústica: Ramón Olivares.
Laúd: Martí Soler y Xavier Batllés.
Bajo eléctrico: Carles Benavent y Xavier Batllés.
Contrabajo: Eduard Altaba y Carles Benavent.
Glockenspiel: Xavier Batllés.
Platillos: Salvador Font.
Clave: Joan Soriano y Xavier Batllés.
Imitación vocal de la cuica: Carles Benavent.
Palmas: Ramón Olivares y Nacho Quixano.
Tamboril: Salvador Font y Quino Béjar.
Castañuelas: Aurora Amargós.
Bongós: Nacho Quixano.
Cencerro: Xavier Batllés y Quino Béjar.
Tumbadoras: Quino Béjar.
Batería
: Salvador Font, Quino Béjar y Joan Soriano.
Resto de la percusión: Quino Béjar

* * * * * 
 
Documents recomanats:
  • Àlex Gómez-Font Barcelona, del rock progresivo a la música layetana y Zeleste  ( http://bit.ly/wu4GOP )
* * * * * 

 Altres articles sobre música i cinema al bloc AMPLI

El poder de la música al cinema: Kubrick troba a Khatxaturian
El poder de la música al cinema: Ennio Morricone i Sergio Leone
El poder de la música al cinema: In the mood for love
El poder de la música al cinema: Wuthering Heights (1939) i Mozart
El poder de la música al cinema: '70s Classic Soul Soundtracks
El poder de la música i cinema: Master & Commander i els duets de corda
El poder de la música al cinema: Komeda & Polanski a Rosemary's baby 

Elliott Smith. Un noi estimat pel cinema
La Discoteca d'AMPLI LXVII: Pat Garrett & Billy the Kid, Bob Dylan


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...