dimecres, 30 de gener del 2013

George Crumb: la veu de la balena

El compositor del temps present refusa morir, com va dir Varèse i recordàrem aquí. Ara, mentre escric això, continua respirant George Crumb, un dels grans noms desconeguts de la composició contemporània.

Crumb, el 1957, amb una de les seves partitures més llargues.

Crumb, nascut a Virginia (USA), l'any 1929 és autor d'una obra prolífica i estranya. És el creador de tècniques inaudites per extreure sonoritats noves als instruments. Les seves partitures, de grafisme creatiu, poden arribar a ser així:







Hi ha una voluntat artística fins i tot en l'escriptura. La seva obra és extensa, revel·ladora i acompanya les tardes sense interposar-se. Deixeble de Webern, la seva característica principal, a part de la desparició de la tonalitat, és l'exploració tímbrica. Els instruments es poden tocar d'una altra manera: hi ha centenars de forma d'atacar una corda, de bufar una flauta, de colpejar un tambor.

Al final de cada peça l'autor no t'ha menjat el tarro, no t'ha imposat les seves creences, no t'ha plorat a l'esquena, no ha presumit, no s'ha posat una màscara: senzillament t'ha fet sentir coses, i punt. Si voleu abundar en la seva obra, us recomanem començar pel Makrokosmos, revers preciós del Mikrokosmos de Bartok.




Però ens animem a presentar a Crumb aquí per la seva contribució a la música relacionada amb animals. Concretament l'animal més gran del món. La Balena.




Animal i símbol, protagonista sense veu d'una de les grans novel·les de la literatura, Moby Dick, la balena semblava reclosa a ser o bé un recurs alimentari o bé unes imatges agradables als documentals de mitja tarda. Les balenes són, però, també, un fenomen vital extraordinari i com a tals un filó artistic de primer ordre, unes muses. George Crumb, inspirat en aquests animals i la seva veu, va composar VOX BALAENAE. Aquesta partitura de 1971, quan l'univers o realitat encara no havia nascut per aquest que escriu, comença així:



La peça està pensada per un trio de flauta, cello i piano elèctrics. Els músics han de sortir emmascarats a l'escenari. És a dir, submergirse. Bla, bla, bla, bla, bla, aguaplast! Per fer-ho explota la sonoritat de la flauta, un tub metàl·lic estret, per tal que arribi a simular l'immensa gola del gran mamífer.

Aquesta és la obra, completa a Spotify:



Està formada per tres parts amb un equilibri similar a una sonata:

1) Vocalise (... for the beginning of time) 2) Variations on Sea-Time


Sea Theme
Archeozoic [Var. I]
Proterozoic [Var. II]
Paleozoic [Var. III]
Mesozoic [Var. IV]
Cenozoic [Var. V]
3) Sea-Nocturne (... for the end of time)


Però la seva interpretació en directe incorpora algunes particularitats gens arbitràries. Venes als ulls, tècniques noves, immersió extramarítima. Els instruments sonen més grans del que semblen.


No esgotarem mai la bellesa de les balenes. Ni Melville, que va intentar recollir tot allò que es podia saber sobre elles, hagués imaginat una obra similar. El compositor del temps present és també de tots els temps.


Pels qui vulguin abundar en aquesta peça (i val la pena, deixar-la sonant dia rera dia, per tal que faci la seva feina excavadora amb nosaltres) uns recomanem una web al·lucinant, es tracta d'una plataforma des de la qual s'exploten les possibilitats d'aquesta obra al màxim. Per exemple, podeu seguir la peça mentre veieu passar la partitura, podeu sentir veus de balenes, tenir el mapa de les seves migracions. Tota aquesta meravella, aquí.


divendres, 25 de gener del 2013

Blues + Country = Rock and Roll. Una història americana amb epíleg europeu

Us convidem a un cicle sobre la història dels orígens de la música popular americana, des del naixement del blues i el country fins l'aparició del rock and roll i el seu bitllet d'anada i tornada a Europa. Un viatge apassionant al llarg del Mississipí,  acompanyat per la millor música americana i britànica. Ho farem a través de quatre sessions a càrrec de Teresa Torres Villaseca, historiadora de l'art i professora de música. Aquest cicle, en una versió un xic diferent ja es va presentar a la Biblioteca de Vallcarca i Els Penitents, difusora musical apassionada.



1a sessió: El blues: Dijous 7 de febrer, a les 19h.

"Ser negre i tocar blues és com ser negre dos cops", això va dir B.B. King. El blues es una música íntimament lligada a la història del món negre, de les seves migracions, de la seva esclavitud, de les seves pulsions. Explicar les arrels del blues és, de pas, explicar una tros d’història humana que va comportar l’aparició de la música popular més influent de la modernitat.


2a sessió: El country Dijous, 14 de febrer

"... Amb un banjo i un violí...", el country, la força austera de la música rural americana, amb els seus temes entre alegres i populars va irrompre amb una força inusitada a principis del segle XX. En aquesta sessió rastrejarem els seus principals elements.


3a sessió: El rock and roll: Dijous, 21 de febrer

"Si el diable fes música"... de la confluència del blues i el country, més la incipient electrificació sonora va néixer el rock and roll. La dècada dels 50 va representar el boom d’aquest fenomen que ha traspassat la seva època i s’estén, de forma miriàpoda als nostres dies.




4a sessió: El pop; Dijous, 28 de febrer

Als anys 60 Europa va recollir el testimoni del rock and roll i hi va afegir una obertura harmònica, una lírica inusitada i unes tornades memorables. És el pop, síntesi de la música popular contemporània. Un do it yourself, on res és tan fàcil com sembla.




Activitat gratuïta.
Aforament limitat.

dimecres, 23 de gener del 2013

Girona12. Sona. El So del Silenci




El 2012 s'ha commemorat el centenari del naixement de John Cage. El compositor americà és famós  per la seva peça 4' 33", que consisteix en un silenci de tres moviments. Però l’obra de Cage, igual que les funcions de les  biblioteques, va molt més enllà del silenci. Les biblioteques, en l’actual moment de crisi i de retallades pressupostàries, el que necessitem és fer-nos sentir. 



Perquè creiem que l'Ampli és un bon altaveu, les Biblioteques Municipals de Girona (Biblioteca Ernest Lluch, Biblioteca Salvador Allende, Biblioteca Antònia Adroher i Biblioteca Just M. Casero), hem preparat Girona12 Sona. El so del silenci, una selecció de cançons de grups i segells de la ciutat i de fora, que han tocat en diferents espais de Girona i Salt, com l’Auditori, la Sala Tourmix, El Cercle, La Via, L’Estació Jove, L’Ateneu 24 de Juny o La Mirona, i en festivals com el Milestone, el Festivalillo i el Black Music Festival, l'any que el món s'havia d'acabar. 



Bonus Tracks


XTRNGR - TOGETHER (Discontinu records, 12)

Xtrngr és el projecte del músic barceloní Kenny Pérez. El seu primer disc pel net label gironí Discontinu records, Together, conté IDM evocadora i reposada, de melodies distorsionades i ritmes trencats. Xtrngr va participar al Sònar 12, amb un directe a la caseta de Rn3.








El número 274 de la veterana Revista de Girona, dedica un extens dossier, Les escenes dels músics gironins, a músics i segells de diferents estils, sorgits en diverses poblacions de la província de Girona, com la mateixa ciutat, Salt, Banyoles, La Bisbal, La Cellera de Ter, Sant Feliu de Guíxols, Vidreres, Celrà i l'Alt Empordà. 









El músic alemany Peter Piek, també va passar per la ciutat el 2012, on va tocar aquesta cançó




La selecció musical del 2012 a les biblioteques de Vilanova i la Geltrú



Més enllà del consum comercial de la música hi ha un altre consum menys mediatitzat pels criteris essencialment econòmics. La biblioteca pública és un dels indicadors d'aquest altre consum musical: a més dels artistes, cançons o modes del moment, els musictecaris ofereixen propostes que inciten a la descoberta.

Aquest mes de gener del 2013 està resultant un mes especialment actiu pel que fa a les recopilacions i balanços del millor que ens va oferir el 2012 i l'Ampli està recollint i difonent diferents seleccions, basades tan en criteris de qualitat i diversitat com en criteris més subjectius des de la vivència professional i la passió personal.

Els musictecaris de les biblioteques de Vilanova i la Geltrú aporten la seva collita 2012 en un excel·lent article a al bloc Una mar de lletres, de la biblioteca Armand Cardona Torrandell.
Un post amb enllaços al catàleg de les biblioteques (on podreu informar-vos de la disponibilitat dels CDs per emportar-vos gratuitament en préstec) així com una sucosa playlist per escoltar els seus favorits en streaming des de la plataforma Spotify.

Aquí el teniu:   Collita 2012: selecció musical



diumenge, 20 de gener del 2013

L'any musictecari d'Arnold Layne

El musictecari Arnold Layne, meticulós i atent, ens envia la seva selecció musical personal. Un document admirable i envejable, que té una projecció cinematogràfica i literària que aquí obviarem. És una mostra rellevant d'algú que s'ha passat la vida vinculat a la música, des dels bars a les nits com a DJ, de les recomanacions periodístiques al Butxaca a la vida musictecària al Vapor Vell. 

Aquesta és la seva collita del 2012. 



divendres, 18 de gener del 2013

Playlists per Cinquanta Ombres de Grey


Els companys de la Biblioteca Josep Jardí de Santa Perpètua de Mogoda s'han engrescat a fer el playlist d'un dels llibres de moda. Una bona estratègia per recordar que les obres d'art tenen unes dimensions que depasen el seu format. Ens ho expliquen així:



Sens dubte, el fenomen literari de l’any 2012 ha estat la trilogia eròtica Cinquanta ombres d’en Grey. Com sempre passa amb els best sellers, aquests estan rodejats de polèmiques i de crítiques desiguals. El cas de les novel•les d’E.L. James no ha estat una excepció, les abundants i explícites escenes eròtiques han augmentat encara més el seu eco mediàtic i el seu èxit de vendes atiat pel boca a orella, a més d’inaugurar un nou gènere literari conegut com a "mummy porn" (porno per a mares).

La trilogia explica la tòrrida història d’amor entre una innocent estudiant universitària i un atractiu empresari d’èxit amb unes peculiars preferències sexuals que sorprenen i atemoreixen al mateix temps  la noia. Però el que molta gent desconeix de l’aclamat llibre és que les referències a temes musicals abunden tant o més que les escenes sexuals. La música té un paper molt important al llarg de la trilogia. En alguns casos serveix als protagonistes per a comunicar-se i expressar tot allò que no gosen dir-se, altres vegades és el fil musical a les seves perversions sexuals.

Des de la Biblioteca Josep Jardí de Santa Perpètua de la Mogoda vàrem veure la possibilitat d'augmentar l’experiència lectora de l'obra recreant les cançons que apareixen als llibres de E.L. James. Per això vàrem crear i compartir mitjançant Grooveshark, un portal de música online, unes llistes de reproducció amb els temes musicals que apareixen a cadascun dels tres llibres.

En total s’han creat tres playlists, o llistes de reproducció, una per a cada llibre, que contenen un total de cinquanta-quatre temes musicals. Dels diferents estils i artistes, la música clàssica és l’autèntica protagonista de la banda sonora de la novel•la, però també podem trobar estils musicals molt diversos com el jazz, el pop o alguns ritmes més llatins. Destaca la peça Spem in alium¸un cant gregorià del segle XVI de Thomas Tallis que el llibre ha catapultat a la llista de singles i descàrregues més venudes d’Anglaterra. 

Playlist del primer llibre:


 Playlist del 2on llibre:



Playlist del 3er llibre:



dijous, 17 de gener del 2013

Recomanacions musicals Gener '13 a la biblioteca Fort Pienc

Exposició de recomanacions i novetats musicals a la biblioteca Fort Pienc de Barcelona


Per sort, són moltes les biblioteques públiques que disposen d'una col·lecció musical extensa, variada i de qualitat. Però per desgràcia, molts d'aquest documents reposen calladament dins els prestatges, tot esperant que una mà encuriosida o melòmana els faci sonar.

De vegades, possiblement molt sovint, els usuaris de les biblioteques, davant l'amplitud d'aquestes col·leccions, temen enfrontar-se a la selecció ... quina música escolto avui? ... que deu ser aquest disc? ... valdrà la pena? , m'agradarà? ...  moment ideal per a que el bibliotecari musical, el musictecari, entri en escena amb senzilles i valuoses iniciatives com aquesta que ens presenten els companys de la biblio Fort Pienc. Tot un clàssic de l'animació dels fons documentals d'aquesta i altres biblioteques públiques. Acció clàssica perquè continua sent tan o més útil i interessant que mai. Petits estímuls professionals que milloren la nostra feina diària i la vida cultural del nostre entorn social. 




Article complementari:   Vols ser bibliotecari musical?

dilluns, 14 de gener del 2013

Discópolis : viatge radiofònic per la música progressiva

el naixement del rock simfònic


Des del 5 de gener del 1987, per a molts de nosaltres, Discópolis (sempre a Radio 3) és un d'aquells amics que sempre et donen una alegria i t'ajuden a viure una mica millor. Probablement deu ser un dels programes musicals més antics que encara podem escoltar a la ràdio tradicional: 8.170 programes emesos !!!

El seu director i locutor és, des de sempre, José Miguel López i el subtítol del programa resumeix perfectament la seva idea : 'un viaje cosmopolita y abierto al mundo musical'.  José Miguel proposa des dels seus inicis el terme 'Ritmes Ètnics' per definir un nou estil en el qual es barregen el llenguatge del rock contemporani amb músiques autòctones procedents de qualsevol lloc. Al costat dels ritmes ètnics, Discópolis recolza qualsevol obra interessant de qualsevol gènere, excepte el pop, donant prioritat als artistes estatals que s'expressen en qualsevol dels seus idiomes.

José Miguel López

El poder de la radio tradicional és únic. Jo crec que no desapareixerà mai, és una mica el mateix que penso dels diaris, els llibres i els discos tradicionals, però en el cas de la ràdio ho tinc molt més clar.  La màgia de l'experiència radiofònica no te comparació amb cap altra i els enamorats de la música sabem prou bé el valor d'un bon locutor/DJ a mitja nit, o en qualsevol moment del dia, sol o acompanyat, la música pren una dimensió profunda, potser perquè sabem que en el mateix instant estem compartint la intimitat de molts altres radioescoltes desconeguts i propers a l'hora... entre els meus herois musicals de la ràdio estan José Maria Pallardó i Constantino Romero, Joan Ramon Mainat, Juan de Pablos, el gran Diego A. Manrique i com no, l'entranyable José Miguel López.

López ha escollit un món musical molt ampli però amb uns límits estètics ben delimitats. És una sort que un programa amb aquest nivell de risc pugui durar tants anys [estem preparats per sobreviure sense ràdio pública?]  el seu bon gust és un plaer, sempre fresc i alegre, sigui quin sigui el tema escollit.

En el seu blog, podem escoltar els podcasts dels 955 darrers programes aquí els teniu: http://www.rtve.es/alacarta/audios/discopolis/

D'entre tots ells he volgut escollir la seva sèrie dedicada al rock simfònic per diversos motius: perquè és un gènere que m'agrada des de que era un adolescent, perquè crec que és una música molt interessant, diria que poc coneguda, segurament mereixedora d'una atenció especial i perquè ... és la sèrie que està programant aquests darrers dies.

Aquests són els podcasts dels 7 capítols d'aquesta sèrie, un exahustiu dossier sonor per disfrutar descobrint músics i músiques plenes d'imaginació i virtuosisme.















El millor pop rock nacional de la història segons la revista Rolling Stone: una guia de la Biblioteca Fort Pienc de Barcelona

Biblioteca Fort Pienc.  Barcelona ciutat. 


Els companys de la biblioteca Fort Pienc de Barcelona han publicat una nova guia de música pel centre d'interés de pop rock nacional.  Es tracta d’una llista que va publicar recentment la revista Rolling Stone amb els 50 millors grups de la història del pop rock nacional i que han aprofitat per fer la seva pròpia guia i poder dinamitzar una mica el fons.



diumenge, 13 de gener del 2013

El video del diumenge: Teardrop

Reprenem aquesta sana costum de començar el diumenge amb un vídeo. Per si voleu fer una sessió retrospectiva, les sessions anteriors estan aquí:

Vídeo del diumenge: Hurt, el testament de Johnny Cash
Vídeo del diumenge: The Specials
Vídeo del diumenge: James Taylor i Carole King
Vídeo del diumenge: Misty, d'Errol Garner, interpretat per Ella Fitzgerald
Vídeo del diumenge: Surfin' Monster Guitars
Vídeo del diumenge: Sabotage de Beastie Boys
Vídeo del diumenge: Richard Wright's Paint Box
Vídeo del diumenge: David Bowie
Vídeo del diumenge: John McLaughlin
Vídeo del diumenge: Telephone call from Istanbul
Vídeo del diumenge: Víctor Jara
Vídeo del diumenge: PLAY FROM YOUR FUCKING HEART
Vídeo del diumenge: Yoko Ono
Vídeo del diumenge: Nova cançó de l'amor perdut
Vídeo del diumenge : Susanna and the Magical Orchestra plays Joy Division
Vídeo del diumenge : John Zorn's Masada Sextet
Vídeo del diumenge: T-Bone Walker
Vídeo del diumenge: Prince
Vídeo del diumenge: Antonio Vega
Vídeo del diumenge: L'art de la fuga
Vídeo del diumenge: Kill the guy with the ball
Vídeo del diumenge: Boys Town Gang - Can't take my eyes off you
Vídeo del diumenge: els descreguts
Vídeo del diumenge: Velha Chica
Vídeo del diumenge: Tango to Evora / To Tango tis Nefelis
Vídeo del diumenge: Listen to me
Vídeo del diumenge: Roy Orbison, A black & white night
Vídeo del diumenge: Òpera al bar !
Vídeo del diumenge: Diana Krall, Temptation (Tom Waits)
Vídeo del diumenge: La dansa de la primavera
Vídeo del diumenge: Lluís LLach a València cantant damunt un camió
Vídeo del diumenge: Atzucac
Vídeo del diumenge: Domingo astromántico
Vídeo del diumenge: l'amitié
Vídeo del diumenge: talkin' about a revolution
Vídeo el diumenge: Round Midnight
Vídeo del diumenge: Iceman o el foc d'una sola nota


Però per aquest diumenge hivernal tenim un vídeo de partida i un d'arribada. El de partida és una cançó senzilla, inspirada, Teardrop, d'una de les bandes més conegudes dels últims 20 anys: Massive Attack.Una tema pop, sensible, melangiós, amb un vídeo entre esfereïdor i evocatiu.


Un vídeo que ens posa l'alè a tó per arribar a l'elevació. El punt d'arribada és fruit del vol del nostre Intercessor, un dels pianistes de jazz i improvisació contemporània més dotats del nostre temps (i no direm lloc, perquè no n'hi ha en aquest àmbit): BRAD MEHLDAU. Un home de formació clàssica i jazzística, sense por a cap partitura, ni a la partitura en blanc. Mehldau, d'impecable discografia, sempre sensible, agafa el tema Teardrop i tanca els ulls, durant quasi nou minuts. No hi ha ja públic, ni escenari. Cap al minut 4 no hi ha ni piano. Cap al minut 6 no hi ha músic ni art musical, sinó una altra cosa, sense nom.


Mehldau, amb la cura d'un subaltern musical que vigila que cada constelació armonitzi amb la veïna, sense que cap astrònom ho pugui predir. Orifici d'entrada i de sortida. Res pel No-Res. Un músic fora de la música, com un ocell aliè a la ornitologia. 

El diumenge ja és carn de Silencio Loco.

dimecres, 9 de gener del 2013

Els millors àlbums del 2012 : media, crítics, lectors i musictecaris diuen la seva





Entre els mesos de gener i febrer apareixen a revistes i diaris les clàssiques llistes del millor de l'any passat.
Volem oferir als lectors de l'AMPLI un recull d'enllaços a aquestes llistes, moltes d'elles amb possibilitat d'escolta en línia. La selecció d'aquestes seleccions pretén ser el més oberta possible, de manera que aquest post s'anirà construint progressivament a mida que anem rebent suggeriments: si trobes a faltar alguna llista o simplement vols dir la teva només has de fer-ho arribar al nostre mail o al nostre FB i ho publicarem aqui.

Al mateix temps, mostrarem també algunes de les músiques més escoltades o preferides dels membres de l'Ampli team durant aquest passat 2012.

De vegades, els responsables de les biblioteques públiques troben a faltar recursos, ajudes per a la selecció de música per a la seva biblioteca ... Per sort, entre publicacions impreses i continguts a internet  podem tenir accés a moltíssima informació pertinent. Als musictecaris ens encanta buscar, trobar i compartir tota aquesta informació que ens ajuda a explorar i experimentar tots els territoris musicals.

La utilitat d'aquestes llistes pot ser simplement testimonial, o documental, però també pot ser d'utilitat musictecària a l'hora de completar o millorar la col·lecció de CDs de la biblio, o fer alguna playlist interessant, via Youtube o Spotify, i publicar-la al blog, al twitter o al facebook de la biblioteca. O les dues coses a l'hora. Les possibilitats de posar-li música a la biblioteca i els seus habitants són indefinides ...



Ruta 66 
(rock, blues ...)


El País de las Tentaciones
(pop nacional)


The Guardian 
(jazz)


All Music 
(rock, pop)


Chicago Tribune 
(jazz)


Mondomix
(músiques du  monde)



Onda66
(música lliure)
http://bit.ly/12AK0ol


Director Wilkins
1. Murcof. La sangre iluminada
2. Antònia Font. Vostè és aquí
3. Lovecraft’s Aunts. The Case of Charles M. Ward
4. Kimbra. Vow
5. Charles Mingus. Let my children hear music
6. La Casa Azul. La polinesia meridional
7. The XX. Coexist
8. Grupo de Expertos Solynieve. El eje de la tierra
9. Drogueria Esperança. Odissea Trenta Mil
10. Olivier Messiaen. Vingt regards sur l’Enfant Jesus
11. Steve Vai. The Story of light
12. Liba Villavecchia. Spirits



BBC Music 
(pop, rock)


Radio Flaixbac
(pop)


The Wire
(rock, jazz, electrònica, avant-guarda) 


Fonti
(enllaços a spotify)


Gent normal
(pop, rock)
votacions populars : http://bit.ly/UJqOkX
redacció : http://bit.ly/WsYcuc


Les inRocks
(rock, pop)


Mojo
(rock)


National Geographic Music
(músiques del món)


npr music
(jazz)


Los 40 Principales 
(pop)


Pitchfork
(rock)


elPeriódico.cat
(pop)
internacional: http://bit.ly/XMuuXM


Enderrock
(rock)


Shakespeare's Sister 
Pau Vallvé – De bosc
Joan Colomo – Producte interior bruto Vol 2
Damien Jurado – Maraqopa
Beach House- Bloom
Lasentina – Falconades
Albert Palomar - No estem sols
Cançons de la veritat oculta  Els contes de Pere Calders es tranformen en cançons!
Josh Rouse and the long vacations


Boomkat
(electrònica)


El séptimo vicio
(bandes sonores)


Rate Your Music 
(hip hop)


Le Monde
(música llatina)


Play Ground
(rock, pop) 


World Music Charts
(músiques del món) 


Lórien de Loth 
1. ROGER MAS I LA COBLA SANT JORDI
2. ALMA. Carminho
3. RETAULE D'AVARS. Brossa Quartet de corda+Falsalarma+Jordi Domènech 
4. ARTESANO. Miguel Poveda 
5. SOMIATRUITES. Albert Pla+Pascal Comelade 
6. ECHOES OF INDIANA AVENUE. Wes Montgomery (reedició) 
7. SOL-IT. Ignasi Terraza 
8. THE SECRET CANON VOL. 1. Dayna Kurtz 
9. PIENSA EN MI. Chavela Vargas (reedició) 
10. THE DESCENDANTS. Diversos (BSO)



Mondo Sonoro
(rock)


iCAT .cat 
(pop, rock)


Dra. Goldfoot
1. Betunizer. Boogalizer (Bcore). Bogeria amb molt de groove.
2.Macho. Macho. (Bankrobber). Black'n' roll incendiari i crema-vinils. 
3.Dulce Pájara de Juventud. Dulce Pájara de juventud (Bcore). Kraut, pop i sintes vuitanteros
4.Syberia. Drawing a future. Autoeditat. Properament a "La Castanya"). Post-rock i metal, d'intens directe 
5.Tim Maia.World psychedelic classics 4. The existencial soul of Tim Maia. (Luaka Bop). El padrí brasiler del soul i el funk (recopilatori) 
6.Television Sound and Image. British television, film and library composers 1956-80. (Soul Jazz Records). De Get Carter als Avengers. (Recopilatori) 
7.Ondatrópica. (Soundway). Música colombiana clàssica i moderna. Recopilatori. 
8. G.O.A.T World Music (Rocket Recordings) - Poliritmia tribal, psicodèlia kraut i post-punk. 
9.To Rococo Rot (Drag City/Coop). Rocket Road 1997-2001. (Caixa recopilatoria). Pop, Krautrock, electrònica i contemporània. 
10.Tensión. Spanish Experimental Underground. 1980-1985. (Munster Records). Recopilatori 
11. Jukebox Mambo. (Jukebox Jam). 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9...MAAAAMMMBOOO! 
12. R&B Hipshakers vol. 3. (Vampisoul) 
13-Flying Lotus (Warp) Until the quiet comes. 



Rockzone
(metal)


Go Mag 
(pop, rock)


Joan Rosebud
Bill fay “ Life is people”
Michael Kiwanuka “Home again”
Two gallants “ The bloom and the blight”
Grupo de Expertos Solynieve “El eje de la tierra”
Band of horses “Mirage rock”
La Habitación Roja “Fue eléctrico”
Beach House “Bloom”
M. Ward “A wasterland companion”
Tórtel “Entusiasmo”
John Hiatt “ Mystic pinball”


(pop, rock)


Rolling Stone
(pop, rock)


Lojaume
1.Somiatruites; Pla/ Comelade
2. Swing swing swing; Cor Vivaldi & Ignasi Terraza Trio
3. Jens Lekman; I Know What love isn't
4.Cocktail Martino; Papik
5.Les ratlles del banyador; La iaia
6.Xapomelón; La pegatina
7.Pocket full of soul; The Floorettes
8.The descendants BSO; Varis
9.Jazz Manouche Vol.7 (selected by Biréli Lagrène); Varis.
10.Rangarang - Pre-revolutionary Iranian pop; Varis.Vampi soul


Cine sonoro
(bandes sonores)


The New York Times
(música clàssica)


San Francisco Classical Voice
(música clàssica)


El concertino
(música clàssica)


New Musical Express
(rock, pop)


Billboard
(pop, rock)



...  en construcció , esperem la teva  ;-)