Arriba una nova edició del
cicle “Llibres & Música”
El Departament d’Estudis
Culturals i Musicals de l’Escola Superior de Música de Catalunya impulsa una
nova edició del cicle Llibres & Música. Després d’un any d’aturada
obligada a causa de la pandèmia, el cicle retorna amb una principal novetat en
l’espai: enguany, se celebrarà a la Biblioteca Vapor Vell del barri de Sants
de Barcelona. L’objectiu d’aquest cicle és promoure la lectura i la
difusió de nous llibres de l’àmbit de la musicologia. El cicle, que
s’estendrà des del 15 de març fins al 5 d’abril de 2022 i s’emmarca dins
l’assignatura de Seminari de musicologia, comptarà amb quatre presentacions de
diferents autors de l’Estat espanyol: Sara Arenillas Meléndez, Luca Chiantore,
Olimpia García-López i Oriol Brugarolas.
Sara Arenillas Meléndez (15
de març de 2022, Biblioteca Vapor Vell, 18:30 h)
Discursos, identidades y
transgresión en la música popular española (1980-2010). El caso del glam-rock, SEDEM, 2021.
Sara Arenillas és professora
de la Universitat de La Laguna (Tenerife), doctora en Musicologia i premi
extraordinari de doctorat per la Universitat d'Oviedo. Allà, també va cursar el
grau en Història i ciències de la música i la llicenciatura de Magisteri amb
menció de Música. Posteriorment, també va graduar-se d'un màster en Patrimoni
musical a la Universitat de Granada. Les seves línies d'investigació se centren
en els estudis culturals i les músiques populars urbanes. La seva tesi és
precisament la que va propiciar aquest llibre, que ha adoptat el mateix
títol.
En aquest llibre, s'explora
la permeabilitat i el caràcter transgressor del concepte glam,
lligant-ho a altres conceptes relacionats com l’autenticitat, el cosmopolitisme
i la modernitat. Per a dur a terme l'estudi, no només s'han utilitzat
gravacions de cançons sinó també fotografies, portades de discos, materials
audiovisuals (enregistraments en viu i videoclips) i retalls literaris de la
premsa i lletres de les cançons.
Luca Chiantore (22 de març
de 2022, Blibloteca Vapor Vell, 18:30 h)
Malditas palabras, Musikeon Books,
2021.
Nascut a Milà, Luca
Chiantore és pianista i musicòleg, referent en l’estudi de la interpretació
pianística. Va realitzar el seu doctorat en Musicologia per la Universitat
Autònoma de Barcelona. És professor de la Esmuc des de la seva fundació l’any
2001. A més, forma part del claustre docent de l’Escola Superior de Música
Reina Sofía de Madrid, i del Doctorat en Música de la Universitat de Aveiro.
Des de 2003 és director de l’empresa Musikeon, on ha realitzat cursos a nivell
internacional.
Entre les seves publicacions
s'hi troben Historia de la técnica pianística (2001), Beethoven al
piano (2010), Escribir sobre música (2016) i Tone Moves
(2019). El nou llibre que presentarà es titula Malditas palabras, el
qual va ser escrit durant el període de confinament. Amb un to de vegades
irònic, planteja la polèmica al voltant de l’ús de certa terminologia en
l’àmbit de la música, com és el cas de inspiració, geni, sentiment
o creativitat. Explica com alguns termes són ambigus, fràgils i, en gran
part, etnocentristes. A més, inclou reflexions personals i records fruits de la
seva llarga experiència musical.
Cristina Roldán Fidalgo (29
de març de 2022, Biblioteca Vapor Vell, 18:30 h)
El espectáculo de la variedad:
la folla en los teatros de Madrid del siglo XVIII, Maia Ediciones,
2021.
Professora en la Universidad
de la Rioja, Cristina Roldán Fidalgo és doctora en Música i Arts escèniques per
a la Universitat Autònoma de Madrid, on també va rebre el premi extraordinari
de doctorat i es va graduar en Història i Ciències de la Música. Participa en
diversos projectes d’investigació i realitza una estada a la University of
California Los Angeles. Les seves recerques s’articulen al voltant del teatre
musical del segle XVIII entès com a espai de manifestació de les relacions
entre societat i cultura en una perspectiva transcultural.
El llibre s’endinsa en el
coneixement de la “folla” o “folla real”, una forma d’espectacle poc coneguda
del teatre espanyol que reunia en una mateixa funció declamació teatral, música
i ball. De gran èxit durant el segle XVIII, comptava amb la participació
directa dels principals autors teatrals i musicals del moment, i ens ofereix
una magnífica oportunitat per entendre la diversitat cultural i la societat
d’aquella època.
Oriol Brugarolas (5 d’abril
de 2022, Biblioteca Vapor Vell, 18:30 h)
La música en el “Diario de
Barcelona” (1792-1850): prensa, sociedad i cultura cotidiana a principio de la
Edad Contemporánea, Calambur Ed., 2019.
Nascut a Barcelona, va
estudiar els estudis superiors de piano i també teoria de la música al
Conservatori Superior del Liceu i a l’École Normale de Musique de París. A
banda del seu vessant pianístic, s'ha graduat d’història el 2003 a la
Universitat de Barcelona i, actualment, és professor d'Història de la música a
la mateixa universitat. Les seves línies principals d'investigació són:
l'estudi de la circulació d'instruments musicals entre Espanya i Hispanoamèrica
al segle XVIII; el negoci de la música impresa a Espanya al segle XIX
(producció, agents, comerç i circulació de partitures) i de la relació entre
premsa i música a l'Espanya del segle XIX.
El llibre és una selecció de
les notícies musicals i algunes altres no musicals publicades en el Diari de
Barcelona entre 1792 i 1850. Hi podrem trobar avisos de compravenda
d'instruments o partitures, programacions de concerts, anuncis de professors,
copistes i constructors d'instruments, crítiques musicals i articles de
reflexió musical. L’autor ha elaborat una base de dades a partir d’una selecció
de notícies que complementen l'entorn sociocultural de la ciutat del moment. A
més, s'inclouen tres articles signats per professors i investigadors reconeguts
com Antonio Ezquerro Esteban, Xosé Aviñoa i Josep Borràs i Roca.
Contactes: Escola Superior de Música
de Catalunya, Edifici de L'Auditori, Carrer de Padilla, 155, 08013 Barcelona.
Tel. 933523011
Adreça: Biblioteca Vapor Vell.
Passatge del Vapor Vell, 1, 08028, Barcelona. Tel. 934097231
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada