Quantes vegades no hem desitjat acompanyar Sócrates a la Grècia Arcaica, o escoltar tocar el piano a Beethoven, o assistir a les primeres jams de Charlie Parker als anys 40. La humanitat prèvia als anys 50 és pràcticament irrecuperable. Ara, però, podem assistir dins la comoditat de casa nostra a lliçons de grans mestres: de Feynman a Ramón Gómez de la Serna. de Lee Morgan a Woodstock. Aquesta és la sort que contrarresta el silenci de la història anterior a la reproductibilitat tècnica.
Avui us mostrem unes lliçons que es van realitzar a la Universitat de Harvard al 1973. Durant 6 dies, el compositor, pianista i director d'orquestra Leonard Bernstein va oferir 6 xerrades, per explicar la seva estètica musical, aportant una mirada teòrica sobre la composició i els seus recursos.
Bernstein, al 1945
La cel·lebritat de Bernstein ja era immensa l'any 73. Ja havia composat la banda sonora de West Side Story, amb les conseqüències per la cultura de masses que el cinema acostuma a comportar. La seva feina com a director d'orquestra va ser sempre admirable: va ser director de l'Orquestra Filarmònica de Nova York durant més d'una dècada i va dirigir numeroses vegades l'Orquestra Filarmònica de Viena. Ens trobem, per tant, amb un geni plural.
- Com a intèrpret de piano (per exemple, interpretant Rapsòdia in blue de Gershwin).
- Com a director d'orquestra (al següent vídeo apareix dirigint la 5è Simfonia de Beethoven)
- Com a compositor de música contemporània, aquí - per exemple- un vídeo al·lucinant del Preludi, Fuga i Riffs per clarinet sol i ensemble de jazz.
- Com a compositor de música popular, l'immortal Somewhere, de West Side Story:
Les lliçons que us presentem estan sota el títol de "The Unanswered Question" (títol d'una obra de Charles Ives). Són sis conferències on passa de la cultura popular a Satie, de la gramàtica de Chomsky a Messiaen. La seva capacitat comunicativa és extraordinària: és clar, sintètic, carismàtic. Assistir a aquestes conferències, a la primera filera de casa nostra, és tota una experiència inaudita pròpia del nostre temps. Bernstein, ara, aquí, enriquint el 2011:
1. Fonologia Musical
2. Sintaxis Musical Syntax
3. Semàntica Musical Semantics
4. Els encants i els perills de l'ambigüetat
5. La crisis del segle XX
6. La poesia de la terra
Aquí trobareu a Leonard Bernstein vía Spotify: Leonard Bernstein
I aquí les seves obres al catàleg de biblioteques: més de 85 referències!
Amb articles com aquest és quan té sentit parlar de l'ofici de bibliotecari musical.
ResponEliminaUna especialitat com qualsevol altra, destinada a oferir un servei públic cultural de qualitat des de la plataforma coneguda com 'biblioteca pública'. Espai cultural que pot desaparèixer com a tal, a menys que trobi estratègies adaptatives com aquesta.
El rol pedagògic, informatiu i incitador del bibliotecari musical del temps present va més enllà del tradicional, i necessari, paper preservador i documentalista.
Gràcies Dir Wilkins per obrir-nos noves vies de diversió i coneixement amb l'obra i magisteri d'un dels mestres musicals del S.XX.
Música és plaer i enriquiment personal. Un bàlsam en temps de tensions i confusió. Aprendre a gaudir de l'art musical és millorar com a persona i millorar la societat.