dilluns, 11 de maig del 2009

Hal Willner: el valor del productor musical


L'aparició al mercat d'una tecnologia sofisticada i d'alta qualitat ha permès i permet a molts músics la possibilitat de composar i enregistrar la seva obra amb gran autonomia.
Paral·lelament, la fàcil distribució de la música en format digital gràcies a internet facil·lita que aquesta obra pugui ser coneguda per un públic global sense necessitat d'intermediaris.

Aquests només són dos entre els diversos factors que han dinamitat la indústria musical tal com ha existit fins ara i un dels seus principals agents afectats és la figura del productor artístic.

Creadors del tamany d'Ahmet Ertegun, Phil Spector, Joe Boyd, Teo Macero, George Martin, Norman Granz, etc. etc. han tingut un paper fonamental en la música enregistrada. Descobrir el talent, desenvolupar i potenciar el talent aportant una visió creativa no és un aspecte irrellevant per arribar a entendre el perquè de la qualitat de molts dels grans músics que tant admirem: Aretha Franklin, Ike & Tina, Syd Barrett, Miles Davis, The Beatles ... tots ells han tingut al costat, a l'ombra, un personatge de gran potència creativa que ha polit el millor de cada ún d'ells.

Aquest post vol introduïr aquest element de reflexió posant com exemple un altre tipus de productor artístic: el productor creador de projectes musicals aglutinadors d'artistes procedents d'àmbits musicals diferents. Aquest és el cas de Hal Willner.

Beth Orton, Jarvis Cocker, Hal Willner, Lou Reed

Aquest productor musical nascut a Filadèlfia és conegut principalment pels seus àlbums de tribut, normalment a grans compositors. La idea és senzilla, es tracta de seleccionar un autor respectat universalment, seleccionar una sèrie d'intèrprets famosos i altres no tan famosos però tots amb una destacada qualitat creativa i, el més innovador: procedents de gèneres musicals en molts casos absolutament diferents.

Us presentem una relació cronològica de les seves obres més destacades i us recomanem que els escolteu amb esperit obert. No us deixaran indiferents, la seva varietat és tan gran que és un plaer deixar-se portar fins al final. En cada àlbum, Willner ens dóna una visió polièdrica i estimulant de grans obres de grans autors.


Nino Rota
Amarcord Nino Rota (Hannibal, 1981)

Homenatge a la música del compositor italià per a les pel·lícules de Federico Fellini.
Participen entre altres: Wynton i Branford Marsalis; Carla Bley; Muhal Richard Abrams; Bill Frisell; Steve Lacy; Jaki Byard i Deborah Harry



Thelonious Monk
That'st The Way I Feel Now: a tribute to Thelonius Monk (A&M, 1984)

La quantitat i qualitat dels participants és espectacular:
  • Bruce Fowler & Phil Teele, Tom Fowler, Chester Thompson
  • NRBQ and the Whole Wheat Horns
  • Steve Kahn & Donald Fagen
  • Dr John
  • The Carla Bley Band & Johnny Griffin
  • Barry Harris
  • Was (Not Was)
  • Mark Bingham, Brenden Harkein & John Scofield, Steve Swallow, Joey Baron
  • Steve Lacy & Charlie Rouse
  • Sharon Freeman
  • Todd Rundgren & Gary Windo
  • Randy Weston
  • Steve Lacy & Elvin Jones
  • John Zorn , Arto Lindsay, Wayne Horvitz & M E Miller
  • Terry Adams & Roswell Rudd
  • Shockabilly: Eugene Chadbourne, Mark Kramer & David Licht
  • Joe Jackson
  • Bobby McFerrin, Bob Dorough & Dave Samuels
  • Chris Spedding & Peter Frampton
  • Steve Slagle, Dr John, Steve Swallow Ed Blackwell
  • Steve Lacy &Gil Evans


Kurt Weill
Lost in the Stars: the music of Kurt Weill (A&M, 1985)

La música de Weill és difícil d'etiquetar. Una vegada més, la varietat d'arranjaments i gèneres musicals es posa de manifest en un àlbum multicolor.
Escoltem les particulars visions de l'univers de Weill a càrrec de: Sting, Stan Ridgway, Marianne Faithfull, Chris Speeding, Van Dyke Parks, John Zorn, Lou Reed, Carla Bley, Tom Waits, Dagmar Krause, Aaron Neville, Todd Rundgren, Gary Windo, Charlie Haden, Henry Threadgill, Elliott Sharp...



Walt Disney
Stay Awake (A&M, 1988)

És en aquest àlbum on Willner deixa més emprempta de la seva creativitat composant suites a partir de la combinació de bandes sonores i músics en molts casos antagònics. La bellesa i la coherència del resultat és realment admirable.
Els crèdits ho diuen tot:

# Cançó

Intèrpret
1. Opening Medley ("I'm Getting Wet and I Don't Care at All")
a) "Hi Diddle Dee Dee (An Actor's Life For Me)" from Pinocchio 1:59 Ken Nordine, with Bill Frisell and Wayne Horvitz
b) "Little April Shower" from Bambi 3:32 Natalie Merchant, Michael Stipe, with Mark Bingham and The Roches
c) "I Wanna Be Like You (The Monkey Song)" from The Jungle Book 3:39 Los Lobos
2. "Baby Mine" from Dumbo 3:21 Bonnie Raitt and Was (Not Was)
3. "Heigh Ho (The Dwarf's Marching Song)" from Snow White and The Seven Dwarves 3:30 Tom Waits
4. Medley Two ("The Darkness Sheds Its Veil")
a) "Stay Awake" from Mary Poppins 1:48 Suzanne Vega
b) "Little Wooden Head" from Pinocchio 2:10 Bill Frisell and Wayne Horvitz
c) "Blue Shadows On the Trail" from Melody Time 3:50 Syd Straw
5. Medley Three ("Three Inches Is Such A Wretched Height")
a) "Castle in Spain" from Babes in Toyland 2:37 Buster Poindexter and The Banshees of Blue
b) "I Wonder" from Sleeping Beauty 3:22 Yma Sumac
6. "Mickey Mouse March" from The Mickey Mouse Club 2:13 Aaron Neville
7. Medley Four ("All Innocent Children Had Better Beware")
a) "Feed the Birds" from Mary Poppins 4:17 Garth Hudson
b) "Whistle While You Work" from Snow White and The Seven Dwarves 2:22 NRBQ
c) "I'm Wishing" from Snow White and The Seven Dwarves 4:20 Betty Carter
d) "Cruella De Ville" from 101 Dalmatians 2:15 The Replacements
e) "Dumbo And Timothy" from Dumbo 2:04 Bill Frisell and Wayne Horvitz
8. "Some Day My Prince Will Come" from Snow White and The Seven Dwarves 1:08 Sinéad O'Connor
9. Medley Five ("Techicolor Pachyderms")
a) "Pink Elephants On Parade" from Dumbo 4:54 Sun Ra & His Arkestra
b) "Zip-a-Dee-Doo-Dah" from Song of the South 3:16 Harry Nilsson
10. "Second Star To The Right" from Peter Pan 4:02 James Taylor
11. Pinocchio Medley ("Do You See The Noses Growing")
a) "Desolation Theme" from Pinocchio 2:02 Ken Nordine, with Bill Frisell and Wayne Horvitz
b) "When You Wish upon a Star" from Pinocchio 3:46 Ringo Starr, with Herb Alpert




Charlie Mingus
Weird Nightmare: Meditations on Mingus (Sony, 1992)

Un tribut a l'alçada, una vegada més, del talent del compositor. Un dels més foscos i fascinants treballs del productor amb l'ajuda de grans artistes i instruments dissenyats i fabricats per Harry Partch. Podem escoltar misterioses interpretacions de Bill Frisell, Vernon Reid, Henry Rollins, Keith Richards, Charlie Watts, Don Byron, Henry Threadgill, Gary Lucas, Bobby Previte, Robert Quine, Leonard Cohen, Diamanda Galás, Chuck D i Elvis Costello.



Finalitzem aquesta revisió dels àlbums-tribut de Hal Willner amb el seu darrer i probablement més conegut treball. Aquesta vegada dedicat a les cançons que cantaven el antics homes de la mar.

Rogue's Gallery: Pirate Ballads, Sea Songs, and Chanteys (Anti, 2006)

Per aquest àlbum evocador van desfilant les aportacions de gent tan diversa com Richard Thompson, Nick Cave, Loudon Wainwright III, Virgin Prunes, Bryan Ferry, Bill Frisell, Sting, Teddy Thompson, Rufus Wainwright, Gavin Friday, Bono, Lucinda Williams, Antony, Stan Ridgway, Jarvis Cocker, Lou Reed... i altres artistes que ens porten directament a les profunditats de la vida a la mar.

Vist i escoltat tot això... reflexionem: realment el productor musical és una espècie en extinció?

.

4 comentaris:

  1. Tremendu, grans productors! Great article Fonti!

    ResponElimina
  2. Article 10, Fonti. Ple de suggeriments i fugues futures.

    I una analogia inevitable: qui és el productor musical a les biblioteques?

    ResponElimina
  3. M'ha agradat molt l'article. I recordo el moment que em vas comentar el Rogue's Gallery: Pirate Ballads, Sea Songs, and Chanteys durant una sessió seleccionadora.

    ResponElimina
  4. molt interessant!la figura del productor musical em fascina: ser un peça fonamental i estar en aquest segon pla..

    ResponElimina