dilluns, 3 de desembre del 2018

Música per a tothom amb Tanghoyde: Del Cambalache de Discépolo al Libertango de Piazzolla (Tangos del Riu de la Plata)

El tango a Argentina: concert poètic, musical i pedagògic amb detalls de la història viva del tango. Parlarem de l’evolució musical i poètica d’aquest gènere, que és l’orgull de tot el Riu de la Plata i avui dia un autèntic ciutadà del món! Amb vivències i anècdotes sobre els seus autors i compositors explicades per dos músics: Rodolfo Jäger i Guillermo Gómez que junts fan Tanghoyde.



Fa molts anys residents a l’àrea de Girona, Rodolfo Jäger (veu i guitarra) i Guillermo Gómez Álvarez (guitarra) pertanyen a les noves generacions del Tango argentí. Amb el nom ‘Tanghoyde’ volen precisament representar la idea del tango d’avui dia, que conserva les arrels d’aquest gènere musical, nascut al Riu de la Plata, però fa moltes dècades convertit en autèntic ciutadà del món. Com els mateixos Tanghoyde expliquen: “Entenem el Tango com una música elegant i d’actualitat, i l’interpretem amb un estil nostre, molt particular, del "Cambalache de Discépolo al Libertango de Astor Piazzolla” (Text: Magic Room) 


AMPLIATS

És la secció dels musictecaris Ampli (bibliotecaris especialitzats en música) que avui us ofereix una selecció de fons de la biblioteca Ernest Lluch i de la resta de biblioteques de Girona sobre el tango. (Text i Selecció: Lídia Noguerol)

Per llegir: 

Tango...Y todo a media luz. Norma. Barcelona, 2003. (Còmic)
“Y todo a media luz, que es un brujo el amor / A media luz los besos a media luz los dos”. El títol d’aquest tango popularitzat per Carlos Gardel dona nom a una nova aventura del Corto Maltés que també és un homenatge al Buenos Aires de principis de segle i als baixos fons de la ciutat, poblats de perdularis, criminals i prostitutes on van sonar els primers tangos. 




De Carlos Gardel al tango electrónico. Xavier Febrés. RBA. Barcelona, 2008. 
“Ante todo, el tango fue y sigue siendo un baile. Se configuró durante la segunda mitad del siglo XIX en “el hondo bajo fondo de Buenos Aires”, como un injerto más impuro, con gusto a pecado, entre la línea melódica de la habanera, la coreografía de la milonga y el ritmo del candombe, entre otros factores”. Aquest llibre és un recorregut històric que va de Gardel a Gotan Project, passant per Piazzolla i altres genis menys coneguts. (Bib. Lluch)




Gardel a Barcelona i la febre del tango. Xavier Febrés. Pòrtic. Barcelona, 2001. 
Aquest llibre passa revista a una de les etapes més inexplorades del mític cantant de tangos argentí. A la década dels anys vint, Carlos Gardel va elegir Barcelona com a primera plataforma de llançament mundial, abans de traslladar el centre d’operacions a París i Nova York.  (Bib. Rahola) 



Errante en la sombra: Novela musical. Federico Andahazi. Alfaguara. Buenos Aires, 2004. 
“He descobert l’ofici de poeta del tango al composar les lletres de les cançons que deambulen pel llibre”, diu l’autor, que ens explica la història de Juan Molina, un home que va estimar el tango, i que per devoció a la seva música, per lleialtat al destí fatal que aquesta l’imposava, va escollir viure a la sombra i callar la passió que el consumia. (Font: El País) (PI)




El tango de la guardia vieja. Arturo Pérez-Reverte. Alfaguara. Madrid, 2012.  
Aquest llibre narra una turbulenta i apassionada història d’amor, traicions i intrigas, que es prolonga durant quatre dècades a través d’un segle convuls i fascinant, sota la llum crepuscular d’una època que s’extingeix. (PI)




El tango. Cuatro conferencias. Lumen. Barcelona, 2016. 
L’escriptor data el naixement del tango el 1880: “Se supone que entonces surge oscuramente, clandestinamente sería la palabra más justa”. “Hasta 1910 nosotros habíamos percibido pero no habíamos sido percibidos por el mundo. Ocurren entonces hechos que nos alegran y llega la noticia que nos conmovió a todos: ¡el tango se bailaba en París! Y posteriormente en Londres, Berlín, Viena, hasta en San Petersburgo”, diu Borges. (Font: El País) (PI)




Per escoltar: 

Astor Piazzolla. Symphonic Works. Chandos Records. Colchester, 2003 (B. Lluch)
Lo mejor de Carlos Gardel. BMG. Madrid, 1988. (B. Rahola)
Astor Piazzolla. Quartet Gerió. Stringendo Music Girona., 2008 (Bib. Allende) 
Borges & Piazzolla. Tangos & Milongas. Fundación Piazzolla. Buenos Aires, 1997. (B. Allende)
Canciones Argentinas. Bernanda Fink. Harmonia Mundi. Arles, 2006. (B. Casero) 
Diablito tango. Comboi  Records. València, 2012. (B. Lluch)
Melingo. Maldito Tango. Mañana. Paris, 2007. (B. Lluch)
VV.AA. Tangos & Tangueros. Iris Music. París, 2003. (B. Lluch) 
Adriana Varela. Vuelve el tango. Nuevos Medios. Madrid, 1996. (B.Lluch)
Gotan Project. Lunático. ¡Ya Basta! París, 2006. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada