Doncs no, aquesta entrada no parla ni de Bach, ni de l'art de la fuga. Tampoc de la forma musical renaixentista. Parla de tocadiscos, als anys vuitanta també anomenats tocates. Un cop feta la broma fàcil, aclarir que més que una entrada, les línies següents són un petit recull de curiositats al voltant dels plats i els discos en suports peculiars. I és que als tocadiscos a més de vinils, també s'hi poden escoltar:
Discos de xocolata (Si us hi fixeu en el segon vídeo, apareix un disco de Superelvis, el grup d'Anki Toner, músic experimental i conegut col·leccionista de discos i objectes gramofònics. ¿Una casualitat!?)
Cd's
Hi ha models, com el "dedodisco" que funcionen sense electricitat
I d'altres, com "L'Extreme Speed Record Player" que poden anar a més de 45 rpm i de 33 rpm
Tots els vídeos que heu vist estan extrets del bloc "La tienda de discos del Sr. Juandó". "Discos Juandó" (Giralt El Pellicer 2B, Bcn) és la botiga de Marcos Juandó, un dels fundadors de l'enyorat "Powder Room" de l'Apolo i un dels organitzadors del club de soul Movin' On de Barcelona. L'últim dijous de cada mes, podeu trobar el Sr. Juandó punxant discos al "Bar Ginger" (Pl. Sant Just, 1 Bcn) i el divendres següent, punxant i venent soul al "Soul For Sale" del Marula Cafè (Escudellers, 49 Bcn). A la seva botiga trobareu vinils de segona mà de quasi tots els estils.
A l'Ampli acabem l'any amb una sessió de discos de pedra del Sr. Juandó a 78 rpm, realitzada a "El cabaret elèctric", programa de ràdio d'Icat.cat per on fa uns anys també van passar els musictecaris.
dilluns, 31 de desembre del 2012
dilluns, 24 de desembre del 2012
La discoteca d'AMPLI, LXXI: Last Christmas Ever Vol.3 / The Missing Leech
Captain Crook Records és un segell d'Eugene, Oregon (EUA), dedicat a l'antifolk i les diferents variants de l'indie lo-fi. Cada any per Nadal, Captain Crook treu un recopilatori de nadales interpretades per diferents artistes. Enguany "Last Christmas Ever Vol.3", s'obre amb "Oh my deer!", una cançó d'un músic de Sant Joan de Vilatorrada que es fa dir "The Missing Leech". "Oh my deer" explica la història d'un noi que volia ser cantant de folk, però que no ho va poder ser perquè els seu amics els agradava el "black metal".
Darrere de "The Missing Leech" s'amaga Maurici Ribera, responsable també del programa de ràdio "Trilogy". A les seves cançons trobem indie, punk i antifolk humil, però orgullós i honest, de lletres originals, humorístiques i falsament ingènues. Els seus directes són molt divertits i en les distàncies curtes les seves cançons guanyen molt. Després de veure'l en viu potser estareu d'acord en què "afinar és de covards i assajar d'il·lusos". "The Missing Leech" ha fet gires pel Regne Unit, Nova Zelanda, Canadà, França i Estat Units. L'any que ve té previst actuar al Japó. Com a teloner, ha obert per, entre d'altres, "The Wave Pictures", Simon Finn i Daniel Johnston, un dels seus referents. "Hola, com estàs?" és un disc de tribut a Daniel Johnston, dirigit i coordinat per Maurici Ribera, on diferents bandes d'aquí i d'allà versionen cançons del texà.
"The Missing Leech" té un blog i un bandcamp on es poden escoltar, descarregar o comprar els seus discos i cançons, d'estètica "Do it Yourself". El 2012 ha publicat el doble single "Friends of Nacho Cano" (basat en fets reals). "A set of dreams in lo-fi" (El Mamut Traçut, 2010) és el seu primer treball, on destaquen "Missing my own show" i "TV Crusaders". Del segon disc "Trompetes a Holanda" (El Mamut Traçut, 2011), cantat en català, destaquen "1998", "L'amic dels Beatles", "Unicorns psicodèlics" i la millor del lot "Confusions". I recordeu no és el mateix "The Missing Leech" que "The Missing Link".
Darrere de "The Missing Leech" s'amaga Maurici Ribera, responsable també del programa de ràdio "Trilogy". A les seves cançons trobem indie, punk i antifolk humil, però orgullós i honest, de lletres originals, humorístiques i falsament ingènues. Els seus directes són molt divertits i en les distàncies curtes les seves cançons guanyen molt. Després de veure'l en viu potser estareu d'acord en què "afinar és de covards i assajar d'il·lusos". "The Missing Leech" ha fet gires pel Regne Unit, Nova Zelanda, Canadà, França i Estat Units. L'any que ve té previst actuar al Japó. Com a teloner, ha obert per, entre d'altres, "The Wave Pictures", Simon Finn i Daniel Johnston, un dels seus referents. "Hola, com estàs?" és un disc de tribut a Daniel Johnston, dirigit i coordinat per Maurici Ribera, on diferents bandes d'aquí i d'allà versionen cançons del texà.
"The Missing Leech" té un blog i un bandcamp on es poden escoltar, descarregar o comprar els seus discos i cançons, d'estètica "Do it Yourself". El 2012 ha publicat el doble single "Friends of Nacho Cano" (basat en fets reals). "A set of dreams in lo-fi" (El Mamut Traçut, 2010) és el seu primer treball, on destaquen "Missing my own show" i "TV Crusaders". Del segon disc "Trompetes a Holanda" (El Mamut Traçut, 2011), cantat en català, destaquen "1998", "L'amic dels Beatles", "Unicorns psicodèlics" i la millor del lot "Confusions". I recordeu no és el mateix "The Missing Leech" que "The Missing Link".
divendres, 21 de desembre del 2012
"La vida sigue igual". Una banda sonora per a l'Apocalipsi (?)
De moment sembla que no s'acaba res i que tal com cantava en Julio, "La vida sigue igual". La gent desplaçada a Bugarach -l'únic poble del món que havia de sobreviure- que no desesperi. A falta d'una hecatombe maia, encara els queda el final cristià. I a més sempre poden buscar consol en un llibre. Concretament a les pàgines de l'al·lucinant "L'apocalipsi, o llibre de la revelació". Hi trobaran sang i foc, genets de colors, llagostes antropomorfes, bèsties marines i plagues devastadores. I també música.
A més de set mortíferes trompetes -la setena ha inspirat nombroses cançons heavies. La més famosa, segurament, és aquesta-, hi ha cítares, càntics i cançons que només poden aprendre els escollits. La llista de cançons que hem preparat els musictecaris per sumar-nos a la festa, està oberta a tothom, com les biblioteques, i no cal dir que ens agradaria superar els 144.000 oients. Així doncs, "Qui tingui orelles que escolti què diuen les biblioteques als seus usuaris (ciutadans). ¡Música, mestre!
Bonus tracks:
La revista National Geographic també ha elaborat una llista amb l'ajuda dels seus lectors.
A principis dels 80's, l'ambient era més apocalíptic que no pas ara. Bandes com els "Desechables" en són una bona prova.
A més de set mortíferes trompetes -la setena ha inspirat nombroses cançons heavies. La més famosa, segurament, és aquesta-, hi ha cítares, càntics i cançons que només poden aprendre els escollits. La llista de cançons que hem preparat els musictecaris per sumar-nos a la festa, està oberta a tothom, com les biblioteques, i no cal dir que ens agradaria superar els 144.000 oients. Així doncs, "Qui tingui orelles que escolti què diuen les biblioteques als seus usuaris (ciutadans). ¡Música, mestre!
Bonus tracks:
La revista National Geographic també ha elaborat una llista amb l'ajuda dels seus lectors.
A principis dels 80's, l'ambient era més apocalíptic que no pas ara. Bandes com els "Desechables" en són una bona prova.
dimecres, 19 de desembre del 2012
Selecció de concerts a Youtube
Youtube és, probablement, el magatzem més important de vídeo i àudio a Internet.
Algunes dades que ens il·lustren sobre la magnitud d'aquest lloc web:
El propi concepte de televisió està canviant, mutant. Internet i, en concret, Youtube en són responsables.
Sense més, tot seguit una selecció de moments històrics en forma de concerts. La música parla per si mateixa. Heterogènia. Que en gaudiu!
dilluns, 17 de desembre del 2012
El saxo solo: Spirits, Liba i Jack Torrance
El saxo és un instrument que ha marcat la música contemporània i popular dels últims cent anys, especialment impulsat gràcies al jazz. La seva capacitat de sobrevolar la música i la seva sonoritat oberta, flexible, el fan ideal per aquesta funció.
Són pocs, però, els qui han gosat tocar-lo sol, sense banda ni harmonia ni ritme d'acompanyament. Un dels últims en incorporar-se a aquesta difícil pràctica és el saxofonista Liba Villavecchia, de qui ja us n'hem parlat. Liba acaba de publicar un disc anomenat Spirits on explora les possibilitats del saxo solo. Ho fa amb la seva proverbial llibertat i una inspiració lírica. En teniu una mostra al disc en homenatge a Ornette Coleman:
La Biblioteca Vapor Vell l'ha convidat a fer una demostració de saxo solo, com una prolongació d'aquest disc. El periodista Jack Torrance obrirà la sessió
amb una dissertació sobre la curiosa tradició d'aquest tipus
d'enregistraments. Jack és el percutor d'un dels blogs més interessants sobre músic, el ja inel·ludible Overlook Hotel. També és impulsor de l'irreductible món dels saxofonistes arriscats d'aquest país. Una mostra la trobareu aquí.
Serà el dijous, 20 de desembre, a les 19 h., a la Biblioteca Vapor Vell.
Així doncs, una barreja de difusió i performance en directe, amb dos talents complementaris. Una jornada musictecària de primer ordre.El mateix Jack Torranca l'ha presentada així.
No us la perdeu!
Per obrir boca, un playlist de saxos solitaris:
I el gran Evan Parker, un dels grans especialistes en aquesta disciplina, en barrena.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Her Doktorr, el misteriós personatge que viu al costat d'aquest bloc, va considerar oportú afegir l'intrigant text en anglès que incorpora Spirits, per si algú el volia desentranyar. Difusió i misteri, un alicient a pensar.
Spirits contains material
for making spikes. Perhaps just one: the nail that binds a folding fan. We ride
upon its hallucinated forge and after wandering around the edges, Liba brings
us to a curve. There's
someone there! Stop! And the fan
opens.
This album is an intestine polaroid. After months of
searching, accumulating ideas like someone gathering firewood, Liba stands in
front of the mic, by himself, and plays what he wants. To play what we want… if we could! The result is
myriapod, intravenous, ninja. Its raw
materials are sensibility phosphenes that only the child from Sixth Sense would see. It´s an album
that follows us with its eyes.
We will never exhaust the beauty of things, but in
attempting to do so, these saxophones cross the limits of what is manifest.
There are acrobatics both intimate and seismograhic, ghostly hummingbirds
launched toward a crater of ears. In moments, it seems to be fresh from the
oven of the Big Bang's baker. Every note is an isobar, a trickle of water
between the fingers, Golem's mud, a shoetree of indian's smoke, body for auras.
The album drives its nail into the very center of the listener and opens its
fan, closing our eyes like spirits.
diumenge, 16 de desembre del 2012
Les playlists del Music Spy - 2012
Per si sentiu curiositat, estem començant a elaborar les playlist resultants del Music Spy Club via Spotify. No sempre són perfectes, perquè alguns discos encara no estan a la base de dades (per prematurs o pretèrits). Però les anirem actualitzat.
Aquí teniu les tres d'aquest últim trimestre:
La del Miqui Puig, pop a tutiplén!
Aquí teniu les tres d'aquest últim trimestre:
La del Miqui Puig, pop a tutiplén!
La del Kiko Amat, seguint el seu llibre "Eres el mejor, Cienfuegos"
La de Manos de Topo, vía Miguel Angel Blanca:
Recordeu que us hi podeu suscriure!
dilluns, 10 de desembre del 2012
Music Spy Club amb Miqui Puig
Com sabeu, el MUSIC SPY CLUB és una trobada singular amb músics, crítics i agitadors artístics. La seva fórmula és senzilla: l’espia punxa i comenta 10 peces publicades durant els últims 12 mesos. Un espai de descoberta ideal per a musicòmans sense manies que vulguin conèixer propostes artístiques recents.
Ja us em parlat en diverses ocasions. Per si voleu abundar, aquí. Han participat al llarg d'aquests anys Ignacio Julià, Guille Milkyway, Lluis Hidalgo, Santi Balmes, Christina Rosenvinge, Refree, Nando Cruz, Manos de Topo, Jaume Sisa, Quim Casas, Xavi Sánchez Pons, Za!, Óscar Dalmau, Javier Blánquez, Juan Cervera, Kiko Amat, Jordi Turtós, Jordi Bianciotto, Roger Roca. Raul Minchinela i fins i tot l'inefable Miguel Noguera.
Aquest divendres, 14 de desembre, a les 19 h., comptem amb un espia singular: MIQUI PUIG
Cantant i compositor de Los sencillos, el mític grup de funk pop amb qui va editar 6 discos, la seva carrera s’ha prodigat en molts fronts artístics. En solitari, ha publicat ja 5 treballs. És DJ habitual a Barcelona, amb actuacions a festivals com el Sonar o el Primavera Sound. És actor ocasional i col·laborador cultural a programes de ràdio i televisió. El seu bagatge el converteix en un spy musical imprevisible.
Aquí el teniu en acció:
Promet una sessió de passió musical irreductible. No us la perdeu!
Lloc:
Biblioteca Vapor Vell (pstge. Vapor Vell s/n, al costat de la Plaça de Sants).
93 409 72 31 - b.barcelona.vv@diba.cat
Les trobades són obertes, gratuïtes, i comencen a les 19 h.
dijous, 6 de desembre del 2012
La biblioteca d'AMPLI #14: I am Ozzy (confieso que he bebido)
Ozzy Osbourne I am Ozzy (confieso que he bebido)
Barcelona: Global Rhythm Press. 2011. 358p
ISBN: 978-84-96879-54-6
ISBN: 978-84-96879-54-6
En una entrevista recollida al llibre "Todos te quieren cuando estás muerto. Viajes al interior de la fama y la locura" (Contra Ediciones. Barcelona, 12), el periodista Neil Strauss preguntava al pioner del heavy metal Ozzy Osbourne, si no havia pensat mai en escriure un llibre sobre la seva vida. El príncep de les tenebres li va contestar (p.436): “Hace tiempo llegué a un acuerdo para escribir uno. Pero tengo que consultar un montón de viejos amigos para que me refresquen la memoria. Si de algo me arrepiento es de no haber llevado un diario, ¿sabes? Porque siempre he estado hecho una mierda”. Per sort, Ozzy Osbourne va aconseguir recordar i va dictar al seu notari els episodis més hilarants de la seva esperpèntica vida, que van acabar convertits en les memòries del padrí del heavy: I am Ozzy (confieso que he bebido).
La lectura d’aquest llibre provoca dolors abdominals, gestos d’incredulitat- ulls desorbitats, mans a la boca i al cap- i llàgrimes, moltes llàgrimes. La còrnea us brillarà com mai, perquè és impossible llegir aquest llibre sense plorar. I és que fins i tot els peus de foto fan riure. La biografia d’Ozzy Ousbourne, fundador de la influent banda Black Sabbath, està plena de despròposits, d’aconteixements tan tràgics com rídiculs, d’actes ordinaris i vergonyosos que atempten contra el decòrum, la intel•ligència, el sentit comú i les lleis més elementals de la preservació i la supervivència. Però és molt i molt divertida, perquè l’Ozzy Ousbourne es riu de tot i no es pren seriosament ni a ell mateix.
Tot i que a les seves memòries hi ha tota mena d’excessos i un retrat de la indústria musical de l’època, que li donava tot el que demanava –cases, cotxes, etc- excepte diners, es troba a faltar que el Madman parli més de música. Al llibre queda clar que l’inhòspit entorn on van crèixer els membres de Black Sabbath, la grisa i industrial ciutat de Birmingham, no convidava a fer ni el hippie ni pop, que el so pesat i dens del grup era culpa del guitarrista Tony Iommi, que les lletres fosques i ocultistes les escrivia el baixista Geezer Butler, que Bill Ward tocava la bateria i que l’Ozzy hi posava la veu, ocasionalment l’harmònica i sempre la bogeria.
dijous, 29 de novembre del 2012
La Biblioteca d'AMPLI #13: Evguénie Sokolov
Serge Gainsbourg Evguénie Sokolov
Madrid: Antonio Machado Libros, 2008. 88p.
ISBN: 978-84-774-822-9
Després de veure la caca del
Festival d’Eurovisió, aconteixement que més que aplaudiments es mereix una
sonora petarrellajada, és inevitable recordar i enyorar Serge Gainsbourg. Gainsbourg va composar una cançó, la irònica “Poupée de cire, poupée de son”, interpretada
per Frances Gall, que també va guanyar el tronat festival.
A no ser que algú s’atreveixi
amb una versió, no tornarem a sentir Gainsbourg a Eurovisió. Encara que de primer
la idea pugui espantar una mica, una versió d’Evguénie Sokolov , una simfonia
de pets sobre ritmes reggae, inclosa en l’àlbum Mauvaise nouvelles des
étoiles, no desentonaria en l’ambient pestilent del festival. Mentre esperem
que algun descerebrat s’atreveixi amb Gainsbourg, sempre podem buscar consol en
la seva discografia, i en la única novel·la que va escriure i que té el mateix
títol que la cançó: Evguénie Sokolov. Gainsbourg va escriure aquesta novel·la
després de trencar amb la seva musa, Jane Birkin, i després d’aconseguir
finalment l’éxit amb el seu disc de freggae Aux armes et caetera, que també
va ser un escàndol per la polèmica versió de la Marsellesa que contenia.
Evguénie Sokolov, empesta. No perquè la novel·la sigui una merda, sinó perquè el seu protagonista, Evguénie Sokolov, és un pintor que pateix flatulències. Un dia mentres està pintant es tira un pet tan potent que sacseja amb tal violència el seu braç, que al mirar la tela que estava pintant s’adona que la seva creació és prodigiosa. Gràcies a aquesta nova tècnica, Sokolov comença a pintar “gasogrames”, unes obres que li reportaran éxit, diners i el favor de la crítica, però que també el destruiran.
Evguénie Sokolov, empesta. No perquè la novel·la sigui una merda, sinó perquè el seu protagonista, Evguénie Sokolov, és un pintor que pateix flatulències. Un dia mentres està pintant es tira un pet tan potent que sacseja amb tal violència el seu braç, que al mirar la tela que estava pintant s’adona que la seva creació és prodigiosa. Gràcies a aquesta nova tècnica, Sokolov comença a pintar “gasogrames”, unes obres que li reportaran éxit, diners i el favor de la crítica, però que també el destruiran.
Com a complement de la lectura
d’Evguénie Sokolov, és recomanable llegir Serge Gainsbourg. La biografía (Random House Mondadori, 2007) de la periodista Sylvie Simmons. En aquest
llibre, l’autora dedica un capítol sencer, El arte de tirarse pedos a la
novel·la, sobre la que escriu:" Evguénie Sokolov es un erudito relato tragicómico
de un joven que supera su sufrimiento (debido en su caso a unos fuertes gases
intestinales) canalizándolo por medio del arte, lo que le reporta un gran
éxito. Tratándose de Serge, su narración funciona a diversos niveles: como
exposición de las profundidades a menudo infames desde las que puede surgir un
arte exquisito, como análisis de la dualidad de la condición humana (al estilo Vu de l’extérieur) y como perspicaz
disertación sobre la fama y sobre el
hecho de que los artistas de éxito sean adulados por producir, en ocasiones
literalmente, mierda.”
divendres, 23 de novembre del 2012
Guia de flamenc - Biblioteca Ramon d'Alòs-Moner
Els companys de la Biblioteca Ramon d'Alòs-Moner comparteixen un cop més la seva iniciativa musical. Si voleu veure els anteriors treballs cliqueu aquí.
El Besòs és territori flamenc, no cal dir-ho i és ara, quan arriba novembre, que ens reafirmem a la nostra flamencura. És ara al novembre que a la Biblioteca Ramon d’Alòs-Moner i al Centre Cívic Besòs es comença a sentir el trasbals que suposa el Cicle (In)fusión flamenca: tirititrán, trán, trán ... s’escola per la porta de la biblioteca.
Ara han fet una guia de novetats flamenques amb link directe a youtubes i altres recursos d'streaming. No us ho perdeu.
El Besòs és territori flamenc, no cal dir-ho i és ara, quan arriba novembre, que ens reafirmem a la nostra flamencura. És ara al novembre que a la Biblioteca Ramon d’Alòs-Moner i al Centre Cívic Besòs es comença a sentir el trasbals que suposa el Cicle (In)fusión flamenca: tirititrán, trán, trán ... s’escola per la porta de la biblioteca.
Ara han fet una guia de novetats flamenques amb link directe a youtubes i altres recursos d'streaming. No us ho perdeu.
dilluns, 19 de novembre del 2012
Kiko Amat al Music Spy Club
El MUSIC SPY CLUB és una trobada singular amb músics, crítics i agitadors artístics. La seva fórmula és senzilla: l’espia punxa i comenta 10 peces publicades durant els últims 12 mesos. Un espai de descoberta ideal per a musicòmans sense manies que vulguin conèixer propostes artístiques recents.
Ja us em parlat en diverses ocasions. Per si voleu abundar, aquí. Han participat al llarg d'aquests anys Ignacio Julià, Guille Milkyway, Lluis Hidalgo, Santi Balmes, Christina Rosenvinge, Refree, Nando Cruz, Manos de Topo, Jaume Sisa, Quim Casas, Xavi Sánchez Pons, Za!, Óscar Dalmau, Javier Blánquez, Juan Cervera, Kiko Amat, Jordi Turtós, Jordi Bianciotto, Roger Roca. Raul Minchinela i fins i tot Miguel Noguera.
Aquest divendres, 23 de novembre, comptem amb KIKO AMAT
És escriptor accidental, periodista cultural sense carrera, anglòfil militant i apassionat fan del pop. Escriu per al suplement Cultura/S de La Vanguardia, la revista Rockdelux i altres mitjans. Codirigeix el festival Primera Persona al CCCB i condueix amb mà d’acer la seva web, Bendito Atraso. Actualment viu a Barcelona amb els seus pèl-rojos dona i dos fills, quatre mil discos de vinil i una Vespa oxidada. A Anagrama ha publicat quatre novel·les: El día que me vaya no se lo diré a nadie, Cosas que hacen BUM, Rompepistas i la nova, Eres el mejor, Cienfuegos. També és autor d’un llibre d’assaigs pop, Mil violines, per a Random House Mondadori i va codirigir durant anys el fanzine La Escuela Moderna
Promet una sessió de vinils i passió musical irreductible. No us la perdeu!
P.D.: La seva última obra, Eres el mejor, Cienfuegos, s'acaba de publicar fa 4 dies (literals). Us adjuntem un tema que té un protagonisme especial en la mateixa.
Lloc:
Biblioteca Vapor Vell (pstge. Vapor Vell s/n, al costat de la Plaça de Sants).
93 409 72 31 - b.barcelona.vv@diba.cat
Les trobades són obertes, gratuïtes, i comencen a les 19 h.
-------------------------------------------------------------------------------
El resultat de la sessió:
|
THE CLAIM
Plastic Grip
Ep: Say so
1992
|
|
XTC
Mayor of Simpleton
Àlbum: Oranges & Lemons
1989
|
|
TIM HARDIN
If I
were a carpenter
Àlbum: Tim Hardin 2
1967
|
|
THE STRINGRAYS
Love of a kind
Àlbum: Cryptic and coffee time
1987
|
|
GOD
My
pal
Single: My pal
1987
|
|
THE
RUBINOOS
Gorilla
Àlbum:
The Rubinoos
1977
|
|
CALVIN JOHNSON & THE SONS OF
THE SOIL
Love travels faster
Àlbum: Calvin Johnson & The sons of the soil
2007
|
|
BILL FAY
We have laid here
Àlbum: Bill Fay
1971
|
|
MEGA CITY FOUR
Messenger
Àlbum: Who dare wins
1990
|
|
SKIN-DEEPAll the funÀlbum: Moret than skin-deep1988 |
|
CLIFF BENNETT & THE REBEL
ROUSERS
You make me happy
Àlbum;
Cliff Bennett & The rebel housers
1964
|
|
JONSTONApaga y enciendeÀlbum: Veo visiones2012 |
|
TELEVISION PERSONALITIES
Privilege
Àlbum:
Privilege
1989
|
|
THE BATSMiss these thingsÀlbum: Daddy’s highway1987 |
dijous, 15 de novembre del 2012
Short Cuts (Vides Creuades): Biblioteques i indústria musical
Primer de tot, per molts anys a tothom: Sones farà
cinc anys al desembre, Aloud
en farà deu al febrer. Bankrobber en va fer deu l’any passat, Saltamarges un i
Bcore en porta quinze en actiu. Segur que
m’he oblidat de felicitar algun segell discogràfic, però n’hi ha tants que no
deixar-se’n cap és díficil.
Per continuar fent anys en el canviant món de la música i adaptar-se a
l’era digital, aquests segells independents han optat per diferents estràtegies
i eines. Tots els segells abans esmentats tenen presència a Spotify i Itunes i
botiga pròpia. També tots publiquen en vinil alguns dels seus discos i amb la
compra del plàstic, regalen la descàrrega digital. Sones ofereix en preview algúns dels seus discos, per posar un exemple recent, podeu
escoltar el de Lorena
Álvarez y su Banda Municipal a Playground Mag.
Bankrobber ha ofert
descàrregues gratuïtes d’alguns discos abans de posar-los a la venta, com és el
cas de Macho i Guillamino12 (també disponible a
l’aplicació d’Iphone) ; i a més a més, a la seva web, tots els músics del seu
catàleg tenen el llistat de mitjans que utlitzen: bandcamp, last.fm, facebook,
etc. Aloud té una política pròpia de descàrregues; Saltamarges ofereix les
descàrregues de manera gratuïta i la possibilitat de comprar el disc en format
físic al seu bandcamp. Bcore també té
un bandcamp on es poden escoltar
els seus discos, i a la seva web té un
apartat de ràdio i multimèdia.
Probablement, m’oblido d’esmentar alguna altra eina que tots aquest segells
fan servir per difondre la seva música, però tampoc és la meva intenció fer-ne
un inventari exhaustiu. Els que cito ja em serveixen per mostrar la quantitat
de canals que utilitza la indústria per promocionar els seus artistes. Estic
convençuda que la majoria de biblioteques ja coneixen aquest canals, però en el
cas que no fos així, els seria útil fer-los un cop d’ull i utilitzar-los per
dinamitzar i complementar el seu fons musical.
Potser estaria bé que els cursos de prescripció
musical i cinematogràfica adreçats a bibliotecaris i bibliotecàries, també
expliquessin que opina la indústria de les diferents eines digitals que han
aparegut, perquè es decanten més per unes que per les altres i cap a on pensen
que anirà la música en un futur. Aquesta setmana, en motiu del llançament de
Google Music, s’han publicat dos articles que més que respostes a les preguntes
que he formulat
unes línes abans, ofereixen interessants reflexions sobre el tema. Aquests
articles són Preguntes
sense resposta i El
servei de música en streaming Google Music arriba a casa nostra.
I encara seria més interessant saber, què opina la indústria musical sobre
les biblioteques, si n’espera alguna cosa, si compten amb nosaltres en el
futur, si ens consideren actors en el negoci de la música, si saben què fem i
què podem fer per la música, a més de comprar discos i deixar-los en prèstec. I
es que encara que pugui semblar que la música i les biblioteques agafaran
camins diferents, aquest estan destinats a creuar-se, perquè com els relats de
la pel·lícula “Short Cuts”, inspirats en els contes de Raymond Carver, formen
part de la mateixa història.
divendres, 9 de novembre del 2012
Nous sons per al Segle XXI : Guia de Música electrònica a les biblioteques de Vilanova i la Geltrú
Karlheinz Stockhausen
un dels pares de la música electrònica
Aquest és l'enllaç a l'article publicat al bibliobloc de la Biblioteca Armand Cardona Torrandell Un mar de lletres : Nous sons per al Segle XXI – Guia de Música electrònica on trobareu abundant informació , una selecció de vídeos, una playlist a Spotify amb una selecció de temes dels CDs que es poden trobar a les biblioteques de Vilanova i finalment un recorregut cronològic per la història de la música electrònica en una playlist exahustiva (més de 8 hores) a Spotify.
Aquesta és la guia:
Pautes per l'ús d'Spotify a les biblioteques
El Grup de Treball de Música de la Gerència de Biblioteques Públiques de la Diputació ha elaborat un petit informe sobre l'ús de la plataforma d'Spotify a les biblioteques públiques. Es tracta d'un document on s'exploren algunes possibilitats d'aquesta eina i s'expliquen algunes experiències ja desenvolupades a Catalunya.
L'AMPLI ja se n'ha ocupat en diverses ocasions, com podreu comprovar aquí. Confiem en que sigui una porta oberta per continuar difonent la música (com a manifestació artística sensible) entre els usuaris. Spotify és només un exemple: l'streaming és el moll de l'ós.
Gràcies a tots els qui han contribuit a aquesta baula.
divendres, 2 de novembre del 2012
MANOS DE TOPO al Music Spy Club
El
MUSIC SPY CLUB és una trobada
singular amb músics, crítics i agitadors artístics. La seva fórmula és
senzilla: l’espia punxa i comenta 10 peces publicades
durant els últims 12 mesos. Un espai de descoberta ideal per a musicòmans
sense manies que vulguin conèixer propostes artístiques recents.
Ja us em parlat en diverses ocasions. Per si voleu abundar, aquí. Han participat al llarg d'aquests anys Ignacio Julià, Guille Milkyway, Lluis
Hidalgo, Santi Balmes, Christina Rosenvinge, Refree, Nando Cruz, Jaume Sisa,
Quim Casas, Xavi Sánchez Pons, Za!, Óscar Dalmau, Javier Blánquez, Juan Cervera,
Kiko Amat, Jordi Turtós, Jordi Bianciotto, Roger Roca. Raul
Minchinela i fins i tot Miguel Noguera.
Aquest trimestre comptem amb:
9
de novembre: Manos de Topo
23
de novembre: Kiko Amat
14 de diciembre: Miqui Puig
Aquesta primera sessió serà a càrrec de Miguel Àngel Blanca, el percutor de MANOS DE TOPO, un dels grups més singulars i interessants del pop dels últims anys.
Des d’Ortopèdias bonitas (2007) a
l’immens Escapar con el anticiclón (2012) la seva proposta, que barreja lletres viscerals, música enginyosa i una
veu extrema ha aconseguit ampliar els límits de la música popular. Miguel Àngel
Blanca és el cantant sabadellenc del grup, un pou de referències musicals
insondables.
Mireu aquests videos i ja em direu si no val la pena treure el cap per saber d'on a sortit aquesta proposta.
Lloc:
Biblioteca Vapor Vell (pstge. Vapor Vell s/n, al costat de la Plaça de Sants).
93
409 72 31 - b.barcelona.vv@diba.cat
Les
trobades són obertes, gratuïtes, i comencen a les 19 h.
-------------------------------------------------------------------------------
I les altres sessions...
KIKO AMAT – 23 de novembre, 19 h.
És escriptor accidental, periodista cultural
sense carrera, anglòfil militant i apassionat fan del pop. Escriu per al
suplement Cultura/S de La
Vanguardia, la revista Rockdelux i altres
mitjans. Codirigeix el festival Primera Persona al CCCB i condueix amb
mà d’acer la seva web, Bendito Atraso. Actualment viu a Barcelona amb
els seus pèl-rojos dona i dos fills, quatre mil discos de vinil i una Vespa
oxidada. A Anagrama ha publicat quatre novel·les: El día que me vaya no se
lo diré a nadie, Cosas que hacen BUM, Rompepistas i la nova, Eres
el mejor, Cienfuegos. També és autor d’un llibre
d’assaigs pop, Mil violines, per a Random House Mondadori i va codirigir
durant anys el fanzine La
Escuela Moderna
MIQUI PUIG – 14 de desembre, 19 h.
Cantant
i compositor de Los sencillos, el
mític grup de pop amb qui va editar 6 discos, la seva carrera s’ha prodigat en
molts fronts artístics. En solitari, ha publicat ja 5 treballs. És DJ habitual
a Barcelona, amb actuacions a festivals com el Sonar o el Primavera Sound.
És actor ocasional i col·laborador cultural a programes de ràdio i televisió.
El seu bagatge el converteix en un spy
musical imprevisible.