(Warner Bros., 1972)
Entre els anys '40 i '60 del passat segle, es va establir una important comunitat mexicana al districte "The Mission" a la ciutat californiana de San Francisco.
En certa manera va ser la recuperació d'un territori que havia estat ocupat durant més de 2.000 anys pels seus avant-passats, els Yelamu , fins l'any 1769 amb l'arribada dels missioners franciscans espanyols i el seu acompanyament militar corresponent. Com per a la major part de nacions natives d'Amèrica del Nord, aquesta estranya visita d'uns individus amb el rostre pàlid, vestits de forma estrafolària i amb contundents idees sobre la Voluntat Divina (segurament la Voluntat Militar va contribuïr a fer entendre una mica millor els nous conceptes metafísics proposats pels frares), va acabar implicant la seva desaparició.
Així, uns 7 anys després de l'arribada, els frares van fundar en aquest racó de la bahia una altra de les seves famoses missions colonitzadores al llarg de la costa de Califòrnia: la Misión San Francisco de Asís , que es conserva encara com l'edifici més antic de la ciutat. Tal com va anar la cosa, un imagina que la mà d'obra que la va construïr no era la que tenia el rostre pàlid ...
La Misión San Francisco de Asís entre 1880 i 1902
Malo a AllMusicGuideI és en aquest barri on els germans Carlos i Jorge Santana, nascuts a Jalisco, Mèxic, creixen i s'impregnen de la històrica explosió cultural de la bahia i els seus voltants durant els anys '60, dos extraordinaris guitarristes de la història del rock.
Gairebé idèntics en el seu aspecte personal i el so de la seva veu a la guitarra, no és així en quant a trajectòria artística i èxit popular; l'un es prou conegut per tothom però l'altre no tant. I és a un dels primers treballs de Jorge, el menys conegut, a qui volem dedicar la Discoteca d'AMPLI d'avui, el grup de curta durada del qual éll era un dels dos guitarristes, els inoblidables Malo.
Es pot dir que juntament amb el famós grup del seu germà, els Santana, van ser els creadors del latin rock, una afortunada fusió d'elements del rock, funk, soul, jazz i ritmes caribenys.
El propi Miles Davis, molt crític i musicalment exigent com pocs, va visitar la bahia amb freqüència a finals dels '60 i principis dels '70, dins el circuit d'actuacions al voltant del Fillmore, el Winterland i altres locals llegendaris de San Francisco i, comenta en la seva autobiografia, solia quedar-se a veure els concerts dels germans Santana als quals valorava extraordinariament per la seva força i originalitat. Sembla ser, a més, que també solien anar-s'en junts de farra ...
L'àlbum que ens ocupa és el primer dels dos que els Malo van publicar (ambdós el 1972), un disc que s'escolta amb plaer fins al final i que sóna avui tan fresc i potent com quan va sortir. El protagonisme el te el ritme, però també el característic so harmònic dels solos de guitarra en duet. Un so sabrosón, calent i global, la influència del qual ha estat enorme en el pop i que, 40 anys després, encara és evident en molts artistes dins la cada vegada més buida etiqueta "latin".
Aqui teniu una sel·lecció de 3 dels temes del disc:
i, per acabar, una versió recent (gener del 2010) del Nena en directe:
Website oficial http://www.malomusic.com/
Gairebé idèntics en el seu aspecte personal i el so de la seva veu a la guitarra, no és així en quant a trajectòria artística i èxit popular; l'un es prou conegut per tothom però l'altre no tant. I és a un dels primers treballs de Jorge, el menys conegut, a qui volem dedicar la Discoteca d'AMPLI d'avui, el grup de curta durada del qual éll era un dels dos guitarristes, els inoblidables Malo.
foto: cop. Galeria de MaloMusic
Arcello García, Jr.: Vocals
Jorge Santana: Guitar
Abel Zarate: Guitars, vocals
Pablo Tellez: Bass guitar, percussion
Richard Kermode: Keyboards, electric piano, Hammond organ, piano
Richard Spremich: Drums, percussion
Coke Escovedo: Timbales, Percussion
Victor Pantoja: Conga
Luis Gasca: Trumpet, flugelhorn, Vocals
Roy Murray: Flute, trombone, trumpet, soprano sax
Richard Bean: Vocals, and percussion
Arcello García, Jr.: Vocals
Jorge Santana: Guitar
Abel Zarate: Guitars, vocals
Pablo Tellez: Bass guitar, percussion
Richard Kermode: Keyboards, electric piano, Hammond organ, piano
Richard Spremich: Drums, percussion
Coke Escovedo: Timbales, Percussion
Victor Pantoja: Conga
Luis Gasca: Trumpet, flugelhorn, Vocals
Roy Murray: Flute, trombone, trumpet, soprano sax
Richard Bean: Vocals, and percussion
Es pot dir que juntament amb el famós grup del seu germà, els Santana, van ser els creadors del latin rock, una afortunada fusió d'elements del rock, funk, soul, jazz i ritmes caribenys.
El propi Miles Davis, molt crític i musicalment exigent com pocs, va visitar la bahia amb freqüència a finals dels '60 i principis dels '70, dins el circuit d'actuacions al voltant del Fillmore, el Winterland i altres locals llegendaris de San Francisco i, comenta en la seva autobiografia, solia quedar-se a veure els concerts dels germans Santana als quals valorava extraordinariament per la seva força i originalitat. Sembla ser, a més, que també solien anar-s'en junts de farra ...
L'àlbum que ens ocupa és el primer dels dos que els Malo van publicar (ambdós el 1972), un disc que s'escolta amb plaer fins al final i que sóna avui tan fresc i potent com quan va sortir. El protagonisme el te el ritme, però també el característic so harmònic dels solos de guitarra en duet. Un so sabrosón, calent i global, la influència del qual ha estat enorme en el pop i que, 40 anys després, encara és evident en molts artistes dins la cada vegada més buida etiqueta "latin".
Aqui teniu una sel·lecció de 3 dels temes del disc:
Malo a Wikipedia
.
gràcies per la recomanació,
ResponEliminaconeixeu discogs?
és un bon recurs relacionat amb el vinil
El que és jo,no la coneixia. Una altra bona base de dades discogràfiques, sembla especialment interessant per a la música electrònica.
ResponEliminaL'afegirem a les altres que tenim a la secció fixa del bloc.
Merci! :-)
Guau...m'agrada Malo!!!
ResponElimina