dijous, 6 de novembre del 2008

Música lliure a la Médiathèque de Gradignan: balanç d'un any



foto: automazic.net

Fa uns mesos vam presentar en aquest post una de les experiències més interessants quant a incorporació de música digital a la biblioteca pública. Es tracta d'una iniciativa pionera que ens va cridar l'atenció des del primer moment per la seva imaginació, sentit pràctic i ambició cultural.

Un any després,els responsables d'aquesta moderna i exemplar mediateca fan públic el primer resum amb les seves conclusions. Hem considerat que podem aprendre coses molt interessants seguint la seva evolució i, en aquesta línia, publiquem la traducció d'aquest petit informe.


Balanç del Terminal Automazic


El primer prototip del terminal Automazic es va presentar i inaugurar a la Médiathèque de Gradignan el dissabte 3 novembre de 2007. Després més de 10 mesos d'utilització i per respondre a nombroses trucades telefòniques de col·legues, us transmetem doncs un petit balanç ràpid de la seva utilització.

Un petit recordatori de l’entorn:

la ciutat de Gradignan forma part de la Comunitat Urbana de Bordeus, compta 23.000 habitants i la mediateca es va obrir el desembre 2006. Té una superfície de 2500 m2 per al públic i un equip de 21 persones. Quant al fons CD, aquest s'eleva a 7.500 al qual s'afegeixen llibres, partitures i DVD musicals.

El nostre establiment va escollir proposar com a complement del seu fons CD, un fons de música lliure disponible gratuïtament per a l'escolta i descàrrega . Disposem doncs del terminal Automazic per tal de presentar al públic un catàleg d'artistes nous i fins ara absents de les discoteques de préstec.
Aquesta tria de música lliure s'ha fet en continuïtat amb les pràctiques de la ciutat de Gradignan que preconitza ja la utilització programaris lliures per a la nostra administració i les nostres escoles.
L'adquisició del terminal i la seva utilització s'acompanyen des de fa gairebé un any, de nombroses formacions als usuaris al voltant dels drets d'autors, la música lliure, i la descàrrega. Hem posat igualment en relleu als artistes via playlists, discografies i diferents animacions. Vetllem també per la major visibilitat dels artistes i la seva remuneració adquirint els àlbums sobre suports físics quan això és possible.
Paral·lelament a aquestes accions envers el públic de la mediateca, hem portat igualment a terme nombroses accions amb els professionals: jornades professionals, participacions en blogs, conferències, formació...


foto: lamediathequedegradignan.fr




Després de més de 10 mesos d'utilització heus aquí les nostres primeres constatacions:



Aspecte positiu

És evident que pel seu emplaçament i la seva senyalització el terminal atreu el públic.

El seu aspecte estètic i fàcil d'accés incita els nostres usuaris a intentar-ho. Aquesta facilitat d'utilització, molt intuïtiva i simplificada serà més fàcil encara amb la nova interfície que hauria de ser instal·lada pròximament.

El públic curiós utilitza regularment la fita al llarg de la jornada : s’han escoltat o descarregat prop de 18.000 temes en 10 mesos. La utilització d'aquest terminal concerneix tots els públics encara que els més joves hi van amb molta més freqüència. Cal destacar igualment que la utilització de suports mòbils (clauUSB, iPod...) no ha donat cap problema. Hem estat fins i tot sorpresos per veure fins a quin punt s'ha trivialitzat totalment l'ús d'aquests suports. El terminal Automazic proposava dues alternatives per distribuir una selecció de música :

  • Descàrrega sobre suports mòbils
  • Gravació de CD

La funció «gravar» no ha estat quasi utilitzada cosa que ens ha posat davant l'evidència concreta del ràpid canvi en les pràctiques culturals dels usuaris.

L'èxit del terminal ha superat les nostres previsions, ha estat ràpidament adoptada pels nostres usuaris. Aquest èxit és degut a l'estètica del mateix i a la seva utilització intuïtiva.

Un lloc a internet amb un enllaç a la website de Dogmazic no hauria obtingut la mateixa adhesió. La quasi no-utilització als nostres locals de les websites musicals pre-seleccionades i presentades en un dispositiu informàtic n'és d'altra banda la prova més clara.

Un altre punt positiu : l'interès dels nostres companys professionals o institucionals. Hi ha, en efecte, un pronunciat interès i una demanda dels nostres col·legues per al dipòsit de música local al terminal Automazic.

Ja hem dipositat diversos enregistraments, tals com els d'una coral de nens ,amb la qual havíem treballat, però aquest any desitgem reforçar les nostres col·laboracions locals. Hi ha en efecte una forta demanda per a la constitució de fons local, de gravacions pròpies de la ciutat i de la regió.


Aspectes a la vegada positius i negatius

Els drets d'autor són poc coneguts pels nostres usuaris. Discutim molt amb els usuaris i els nostres companys sobre aquest tema, proposem formacions, ..(etc.) però constatem que la gran majoria desconeixen totalment els drets d'autors, barregen descàrrega legal i il·legal i que circulen un bon nombre d'idees equivocades sobre aquests assumptes
La música lliure i la seva utilització no són compreses més que per pocs dels nostres usuaris i per pocs professionals entre els músics o bibliotecaris. Treballant al voltant del lliure, la mediateca de Gradignan segueix el treball intentat per la nostra ciutat però allà es tracta concretament d'un treball de llarg abast abans que la utilització dels permisos lliures sigui un d'ús generalitzat. A partir d’una enquesta efectuada a les nostres sales es comprova que fins i tot els qui utilitzen el terminal no coneixen del tot l’especificitat del lliure malgrat la presència de fulls amb textos explicatius sobre el propi terminal. Ens cal doncs reforçar les nostres accions informatives. El terminal Automazic i la música lliure necessiten donar-se a conèixer més als nostres abonatsi companys exteriors. No és en absolut un tema banal. Aquest desconeixement dels permisos lliures és malgrat tot un aspecte positiu ja que aquest terminal és per a nosaltres un enorme suport de discussió i de formació al voltant dels drets d'autor.



Aspecte negatiu

El catàleg musical presentat pel terminal no està prou classificat i les obres no estan prou jerarquitzades.

Davant l'amplitud del catàleg (2.055 hores de música en 26.152 temes de 2.604 grups) els oients cauen sobre alguns tracks que no els convencen i decideixen massa ràpidament la inadequació del terminal i la qualitat mediocre de certs artistes presents sobre aquest. Hem notat igualment que alguns han quedat decebuts pel terminal quan no hi trobaven artistes coneguts, ja que sovint els nostres usuaris tenen el reflex de no anar a escoltar més que el que ja coneixen. Reforçarem doncs el nostre treball al voltant del fons.

Desitgem d'ara endavant ser més presents quant al nostre paper de mediació i de consell ja que ens hem adonat que els lectors necessitaven referències i consells per escollir dins l'oferta que els proposem. L'oferta digital no és una finalitat en si mateixa. Demana més treball sobre el fons que no pas un fons constituït de suports físics (CDs). Hem fet aquest treball de manera episòdica però ens hem adonat que es tracta d'una vertadera demanda dels nostres usuaris i d'una realitat defectuosa : escassament hi ha cròniques en els nostres mitjans de comunicació de CDs sota permisos lliures.


Desitgem doncs accentuar i reforçar el nostre paper de consell i de mediació entre els nostres usuaris i els artistes sota llicència lliure.



foto: idb-acoustique.com



En conclusió, per a la Médiathèque de Gradignan el terminal és un gran actiu.

Suscita molt interès tant als usuaris como als professionals. Fins avui, encara tenim un prototip i és la primera experiència d'aquest tipus en biblioteques. Després d'aquests primers mesos estem orgullosos dels èxits, però volem accentuar a partir d’avui el nostre treball sobre el contingut del terminal i la seva revalorització.

Entre els nostres projectes està: la integració de la PCDM4 [classificació de la música] l'augment de l'oferta musical amb fons de domini públic, efectuar una mediació més important per tal de diferenciar millor els labels, els amateurs, els professionals, augmentar els nostres playlists, ressaltar certs àlbums per una crítica, un logotip indicatiu particular...... El públic necessita estar millor informat abans que més informat.


Maxime ROUDIL , directeur de la médiathèque
Sylvette PEIGNON, responsable du secteur Son
Arnaud BERTRANDE, responsable du service multimédia


Traducció de Josep Lluís Villanueva Fontanella de l'article original en francès.


.

6 comentaris:

  1. Gràcies per la traducció. Gradignan és un bon exemple en una època d'inestabilitat teòrica. Sempre a favor dels intents!

    ResponElimina
  2. Gradignan és ciència ficció. Em cargolo d'enveja!!!

    ResponElimina
  3. El quid de la qüestió és com afavorir que es produeixi un change of mind. La feina dels companys musictecaris de Gradignan és fantàstica. Gràcies per la traducció Fonti!

    ResponElimina
  4. Genial experiencia. Interesantísimo.

    ResponElimina
  5. Fent feina, a poc a poc, al final les coses comencen a canviar. Avui estic molt contenta: hem obligat als nostres informàtics a posar-se les piles en qüestions de webs i blocs. Hem revolucionat l'Ajuntament a partir de la nostra iniciativa de crear un bloc per la biblioteca!!!! Yes, we can!

    ResponElimina
  6. Celebro que us hagi interessat aquest informe, seguirem atentament l'evolució d'aquesta iniciativa.
    Merci :-)

    @marta: enhorabona per la notícia de l'Ajuntament, ja ens donaràs detalls, eh?

    ResponElimina